Innspill: «Gartnerløkka – når skal fornuften slå inn!»

Publisert

Det er med betydelig undring vi bransjefolk (transport / spedisjon/ kollektiv/ distribusjon) har fulgt leserinnlegg i Fevennen, møter/innlegg med Statens Vegvesen osv og politikeres forsøk på å forsvare den gigantiske utbyggingen av «Gartnerløkka» med tilliggende «herligheter» (les havn, havnegate, tunnel osv).
På vegne av oven nevnte bransjer (og da snakker vi mange arbeidsplasser), har vi over tid blitt skremt av at man fra politisk hold til de grader applauderer denne gigantiske utbyggingen av Gartnerløkka. I Fevennen 08.07 ser vi ytterligere kraftsalve mot dette enorme prosjekt. Det underlige er at det virker som om prestisje-delen av dette (politikere ?) har mistet totalt bakkekontakt med virkeligheten. 
Våre bransjer, med organisasjoner, har i vinter engasjert seg veldig i arbeid for å få på plass Ytre Ringvei FØR man ser på hvilke tiltak som er nødvendige for en mer fornuftig utbygging av Gartnerløkka. NLF (Norges Lastebileierforbund) har vært en sterk pådriver i dette. Tvedt i Statens Vegvesen har jo også påpekt at man burde ha ferdig Ytre Ringvei først. At det kan virke som det eksisterer et klima mellom SVV og Nye Veier AS som ikke sammenfaller, gjør ikke saken bedre (sett fra yttersiden). Men, som mange har påpekt (bl.a. Nøding i innlegg Fevennen 06.07 og svært mange i senere tid), så er det jo helt eventyrlige summer som skal gå inn i dette prosjekt. Ikke bare Gartnerløkka-prosjektet, men i tillegg må man ruste opp fra Kolsdalen til Breimyr for anslagsvis 1,8 milliarder (holder det?)! Uansett hva man gjør på Gartnerløkka, vil Baneheia tunnelen være en «propp» i dette.
Det blir bare verre og verre det hele. Og når det er beregnet, etter utbygging, at man sparer 0 minutter, virker det hele virkelig hårreisende!
Når det gjelder våre bransjer, vil dette over en årrekke, føre til enorme køer, hinsides kostnader for trailere/lastebiler/busser som ikke kommer frem på tiden, ubekvemt for sjåfører og kompliserende forhold knyttet til kjøre- og hviletider. Ekstraregningen går tilNæringslivet. Dette kommer da som et tillegg, ettersom vi får bompenger som svir i mange år. Og, som andre har påpekt, utslipp når alle biler og trailere/busser skal stå i lange køer.
Et annet moment i den sammenheng vil jo være beredskapsdelen (brann, ambulanse, politi) – man ser jo i dag allerede store problem ved hendelser i rush-tiden! Dessuten, en forsering av Ytre Ringvei vil jo også virke fornuftig når havnen flyttes til Kongsgård med direkte adkomst til E18/E39.
Bransjene våre er avhengig av god trafikkflyt og gleder oss over arbeidet med nye veier vestover og østover (trafikk-sikkerhet og fremkommelighet). Vi er dypt bekymret over hvordan politikere nå fremstår så hardnakket for å ikke endre på det de har bestemt (redd for å miste midler, tape ansikt?), men dette er ikke vedtatt fra sentrale hold enda og Nye Veier ser nå på nye muligheter for kostnadsbesparelser for Ytre Ringvei. Alle andre byer legger hovedferdselsårer utenom byene, noe som selvsagt er fornuftig.
NLF (Norges Lastebileierforbund) har stilt alle politiske partier spørsmål som omhandler forhold knyttet til Gartnerløkka og andre viktige forhold omkring samferdsel og transportarbeid (både i Agder og Rogaland). De svar som er fremkommet er sendt ut til alle medlemmene samt deres ansatte, noe som helt klart bør være en vekker til politikere og partier som nå posisjonerer seg mot høstens viktige valg.
Det er, for å bruke en av skivettreglene, vend i tide, det er ingen skam å snu – men det haster! Få ny Ytre Ringvei først og en nedskalert løsning på Gartnerløkka!
På vegne av betydelig bransjer.
Tor Grindheim 
Håkull AS – Transport & Logistics
Øistein Bergstøl
Posten og Bring
Steinar J. Solberg
H.K. Solberg Transport
Tommy Årikstad
Seafront Logistics
Frode Føreland
DB Schenker AS
Thor Magne Hansen
T.M. Hansen Kran & Transport
Atle Johannessen
Greencarrier Freight Services Norway AS
Thor Magne Hansen i T.M. Hansen Kran & Transport er en av flere i transportsektoren som støtter dette innspillet. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)
Powered by Labrador CMS