Fløy gjør som MK: -Vi doblet nesten kampinntektene våre med gratis inngang

Publisert

I år fyller Fløy IL 70 år, og det skal selvfølgelig behørig feires senere i sesongen. Men det er lov å tjuvstarte. For noen uker siden gikk de ut, blant annet i N247 og lokket med gratis inngang til alle som har lyst til å heie frem de blå og hvite guttene som gjør comeback i Post Nord Ligaen. Et gjensyn som de som er nærmest rundt klubben håper skal by på masse god fotball, veldig mange poeng, og ikke minst godt med liv på de to tribunene på Arkicon Arena ute i Lindebøskauen.
Skal markedsføre
- Ja, det blir målet vårt i jubileumssesongen. Den første hjemmekampen er mot Bærum på 2. påskedag (13.april). Innen den tid skal vi markedsføre både treningskampene frem til denne dato, samt åpningskampen og videre utover i sesongen, sier Jan Egil Norheim, som styrer med økonomien i klubben.

Og da gjør de som de grønne og hvite med fotballsko borte i Mandal. De har i de to siste sesongene latt sitt kjære publikum slippe gratis inn til hver hjemmekampen, og det med all hell.
- Så absolutt. Vi har vel økt kampinntektene med rundt 40 prosent etter at vi kuttet inngangspengene. Vi tok den gang 100 kroner for voksne, og 50 kroner for studenter og pensjonister. Etter at vi gikk til det skrittet, har det nok kommet rundt 100 flere tilskuere i snitt til hver kamp, og ikke minst er dette blitt tatt godt i mot blant våre mange sponsorer, som jo nå blir både sett og hørt av flere tilskuere, sier styreleder Sveinung Valand i MK, og fortsetter;
- I god tid før kampene leser speaker opp navnet på våre støttespillere. Det gjør han også når spillernes navn leses opp før avspark, så det kommer tydelig frem, sier Valand.
Rundt 5-600 i snitt
Nå bor det riktignok 14-15.000 innbyggere i gamle Mandal kommune, mot rundt 3.500 på Flekkerøy, og det sier seg sjøl at sponsortilgangen er deretter i en liten sørlandsby sammenliknet med ei lita øy ute i havkjeften ved Kristiansand.
- Selvfølgelig betyr det mye. For oss har det handlet om å selge hele MK gjennom blant annet våre hjemmekamper. I pausene samles 20-30 sponsorer til kaffe, brus og vafler. Det gjør de fast, og de stiller. Vi lar et av våre yngre lag stå for kamplotteriet, og så går 25 prosent av salget rett inn til laget deres. Og når det gjelder kiosksalget har det vel nærmest skutt i været siden vi sluttet og ta inngangspenger, sier Valand, og poengterer det siste veldig.
- Havner i kiosken
- Hundrelappen de slipper å ut med ved inngangsporten, havner for det meste i kiosken, sier Valand, og legger til;
- Det er jo fantastisk at ei øy utenfor Kristiansand kan skilte med et lag i 2. divisjon. Det må de bruke for alt det er verd, sier MK-lederen.
Fornøyd sponsor
Espen Michelsen jobber hos G-Sport i Mandal, er en habil sponsor, og er superfornøyd med MK sitt program på kampdagene.
- Jeg, og mange med meg er veldig fornøyde. De legger alt til rette for både oss og det øvrige publikum, og at de i fjor hadde 5-600 tilskuere i snitt, syntes vi er bra i 3. divisjon. Så her ved MKs side koser vi oss, og gleder oss til sesongen starter opp, og at vi kan treffes annen hver helg til kamp, sier Michaelsen.
Samme modell
Nå skal altså Fløy forsøke seg på samme modell som de har i den vesle sørlandsbyen. Med 2. divisjonsspill, gratis inngang, forhåpentligvis flere tilskuere, mer pølser i gryta og flere vafler i jernet.
Da MK var på besøk i Lindebøskauen i siste seriekamp i høst, var det i overkant av 500 tilskuere. Og den dagen spilte øyas musikkorps, det ble masse mål, og god stemning.
Og Fløys første utspill i år er følgende; Betaler du 1.000 kroner til post@floy.no vil du få servert masse god mat fra restaurant «Fristeren Catering». Maten serveres både før kampen og i pausen, samt at du kan treffe sponsorer og Fløy-medlemmer for øvrig.
Sist oppdatert 19.02.2020 klokken 13:53 av Jon Aamodt
På Sparebanken Sør Arena: F.v.: Paul Richardsen, Tor André Bergeton Fidjestad, Henning Kristiansen og Jan Egil Norheim. (Foto: Arild Hansen)
Powered by Labrador CMS