«Robotisert jernbinding på E39 har gått fra idé til virkelighet»

Publisert

Siden oppstarten i 2018 har N247 fulgt utviklingen til gründer Maximilian Trommer og bedriften Rebartek på veien mot å utvikle og sette i produksjon robotiserte prosesser for jernbinding i store byggeprosesser. 
I 2019 ble Rebartek i en internasjonal konkurranse i regi av CEMEX Ventures rangert som ett av de ti mest lovende nyoppstartede selskap innen anleggsbransjen. CEMEX Ventures er en internasjonal investor som med et globalt fokus investerer i innovative nyskapninger som tar sikte på å fremme byggevolusjonen, i følge selskapets omtale av seg selv. 
I oktober 2019 ble det i samarbeid med Innovasjon Norge inngått en avtale mellom Rebartek og Kruse Smith der intensjonen var å prøve ut teknologien for å utforske fremtidige mulighetsrom. Testingen skulle foregå i tilknytning til veiprosjektet E39 mellom Kristiansand og Mandal. 
- Innovasjonskontrakten har stor betydning for oss. Ikke bare har vi fått midler til innovasjonsutvikling, men vi ser også på dette som et signal fra bransjen om at våre løsninger er sårt trengt og sterkt ønsket. Digitaliseringen av dokumentasjon, design og planlegging i anleggsbransjen har allerede kommet langt, mens selve byggeprosessene ligger langt bak, uttalte Trommer da kontrakten ble inngått. 
- Utrolig gøy
- Som leverandør til av AF Gruppen bygger vi 21 broer på veistrekningen. Det er ekstremt store mengder armeringsjern i en bru, og legging og binding av armering er noe av det mest arbeidskrevende vi driver med. Det er tungt arbeid og det tar tid. Derfor var det interessant for oss med invitasjonen fra Rebartek om å samarbeide med dem i et innovasjonsprosjekt med mål om å robotisere deler av jernbindingen. At vi allerede nå tar i bruk robotproduserte armeringskurver i brobyggingen er utrolig gøy, forteller Finn Erik Espegren, avdelingsleder for prosjektgjennomføring konstruksjon i Kruse Smith i en pressemelding i januar 2021.
Artikkelen fortsetter under bildet. 
Prosjektleder i AF Gruppen, Frederik Spang, prosjektleder i Kruse Smith, Asbjørn Stålesen og utbygningssjef i Nye Veier Harald J. Solvik ved det østre tårnet til den nye broa over Trysfjorden. I bakgrunnen det vestre tårnet med påbegynt glidestøp på toppen. (Arkivfoto: Jon Aamodt)
Dette støttes helt og fullt av totalentreprenør AF Gruppen og delprosjektleder Frederik Spang. Han utrykker stor begeistring for at veiprosjektet bidrar til innovasjon i bransjen og at AF Gruppen gleder seg over resultatet.
- Innovasjon helt nødvendig
Espegren utdyper videre at for Kruse Smith er innovasjon og utvikling helt nødvendig. 
- Selskapet kan ikke stå stille, men må hele tiden utvikle seg og effektivisere arbeidsmetoder. Samarbeidet vi har med Rebartek er ett av mange eksempler på nettopp det.
Rebateks gründer, Maximillian Trommer fikk ideen til prosjektet da han jobbet med å bygge den første nye Varoddbrua i på vei inn mot Kristiansand.
- Jeg tenkte på at det tok veldig mye tid å binde og installere armeringen. For å spare tid preproduserte vi deler av det, men det slo meg at dette må det gå an å automatisere mer. Dermed var idéen født. Men det vi manglet var et prosjekt der vi kunne bevise oss, prøve ut roboten og lage ekte store fullskala armeringskurver, forteller Max.
Inn i stort veiprosjekt
Heldig for Max og Rebartek ble det på samme tid startet opp et stort veiprosjekt, i regi av Nye Veier, på strekningen Kristiansand øst til Mandal vest. Kruse Smith var som nevnt interessert i å være med, og Innovasjon Norge var villig til å støtte med penger.
Regiondirektør Sveinung Hovstad i Innovasjon Norge er helt klar på at kombinasjonen av entreprenører som er villige til å investere timer og energi sammen med kapital fra dem og andre er helt nødvendig for at slike prosjekter skal ha mulighet til å bli gjennomført.
- Dette er krevende og kostbare prosesser, men helt nødvendige prosesser for å få folk til å skape bedre produkter og bedre veier. Når det lykkes, så føler vi også at dette er en seier og at vi har bidratt på en god måte og med fellesskapets penger på en fornuftig måte.
Sist oppdatert 28.01.2021 klokken 17:49 av Nicolai Prebensen
Gründer Maximilian Trommer med testriggen som var en pilot for større rigger som nå benyttes i produksjon til Kruse Smith og AF Gruppen. (Foto: Jon Aamodt, arkiv)
Sveising av armeringskurv. (Foto: Kruse Smith AS)
Powered by Labrador CMS