- Vil øke bompengene betydelig

Publisert

- Det haster å kutte utslipp fra transportsektoren i Kristiansand. Da må vi være tøffe nok til å ta i bruk det verktøyet som, i kombinasjon med satsing på kollektivtrafikken, er kjent som effektivt. Nemlig økte bompenger, sier fylkestingsrepresentant for MDG, Oda Sofie Pettersen til N247 mandag.
MDG har nettopp gjennomført sitt landsmøte, og blant vedtakene partiet vil arbeide for i den kommende perioden er en betydelig økning i bompenger i storbyområdene. Samtidig vil partiet premiere byer som reduserer biltrafikken, gjennom å øke statlige bidrag til kollektivtransport, sykkel og gange. 

- Det var Lan Marie Nguyen Berg fra Oslo MDG som løftet frem forslaget, og jeg tenker det er naturlig å se at en slik økning vil være aktuell for Kristiansand. Dette er i alle fall en sak jeg vil kjempe for, sier Pettersen som er Agder MDGs førstekandidat til stortingsvalget kommende høst.
- Større handlingsrom
- En økning av bompenger i Kristiansand med 30 prosent vil gi oss et stort handlingsrom til å satse på buss, sykkelveier og lokaltog. Samtidig vil vi skape en by med reinere luft, mer plass til mennesker og mindre klimagassutslipp. De siste årene har vi hatt en regjering som har brukt alle triksene i boka for å tvinge gjennom store motorveier og stanse nødvendige investeringer i klimavennlig transport. Dette håper jeg å sette en stopper for etter valget, sier Pettersen videre. 
- Billigere buss
Pettersen frykter ikke at en drastisk økning i bompenger skal bli en for stor økonomisk belastning for innbyggerne. Det er reduserte takster på kollektivtilbud kombinert med økt frekvens som skal være det foretrukne alternativ i den nye storkommunen. 
- Når økte bompenger kommer sammen med konkrete, store og målretta investeringer i kollektivtrafikken og sykkelveiene, vil vi skape alternativer. Mitt mål er at det skal være enkelt og billig å ta buss til Kristiansand fra både Langenes, Åros, Vedderheia og Finsland i nær framtid. Da trenger vi å prioritere dette. Arbeiderpartiet og Høyre har lenge valgt å bruke bompengene på investeringer i kapasitetsøkende veier. Det vil jeg sette en stopper for. Nå er det på tide å prioritere kollektivtransporten, utdyper Pettersen.
- Hovedmål å redusere biltrafikk
MDG-politikeren fra Langenes understreker at hovedmålet med økte bompenger er å redusere biltrafikken. Dersom økte bompenger fører til vesentlig redusert trafikk, vil dette samlet sett ikke gi økte inntekter til statskassa. 
- Dette tar vi høyde for, og vi er ikke genert over å finansiere kollektivtilbud og gang- og sykkelveier over statsbudsjettet. Vi tror likevel at vi i alle fall i en overgangsperiode vil kunne ta inn midler gjennom bompenger som kan være med å finansiere tiltak.
- Vi vet også at prinsippet med økte bompenger og bedret kollektivtilbud funker. Det er derfor jeg kan si at jeg jublet over vedtaket MDG nå har gjort. Vi må tørre å bruke midler på det vi vet fungerer, sier Oda Sofie Pettersen. 
Sist oppdatert 29.03.2021 klokken 14:36 av Nicolai Prebensen
- Det er reduserte takster på kollektivtilbud kombinert med økt frekvens som skal være det foretrukne alternativ i den nye storkommunen, sier Oda Sofie Pettersen. (Foto: Privat)
Powered by Labrador CMS