- Etablert i åtte land fra onsdag

Publisert

- Onsdag lanserer vi Cocopanda i Nederland som da blir det åttende landet vi er inne i, sier finansdirektør i Brandsdal Group, Kolbjørn Ertzeid til N247 dagen før selskapet går live med sin seneste utvidelse. 
Cocopanda er den internasjonale versjonen av konsernets norske nettbutikk Bli vakker, en internasjonal satsing som startet da selskapet i 2012 etablerte sin første utenlandske enhet i Danmark. 
Utenlandsdel størst
Konsernet med hovedkontor på Mjåvann har siden oppstarten av Netthandelen i 1997 vokst til nåværende milliardomsetning med et stadig større bidrag fra det internasjonale salgsapparatet i Cocopanda. 
- Internasjonalt salg utgjør nå rundt halvparten av omsetningen, men inkludert onsdagens åpning i Nederland forventes at den utenlandske delen passerer 50 prosent i løpet av 2021, sier Ertzeid. 
Av konsernets rundt 200 årsverk er likevel rundt 150 knyttet opp mot hovedkontoret på Mjåvann hvor selskapet har hatt tilhold siden 2007. I følge finansdirektøren foregår alt kontorarbeid i Norge, og i dag disponerer gruppen 19.000 kvadratmeter i sitt nybygg på toppen av industriområdet. I tillegg håndteres det internasjonale salget fra 5.000 kvadratmeter ved Flensburg i Tyskland. 
- Nok å holde i
Med åpningen i Nederland vil Cocopanda være til stede i Danmark, Sverige, Finland, Tyskland, Østerrike, Polen og Nederland foruten Norge. 
- Akkurat nå har vi nok å holde fingrene i og ingen konkrete planer om noe land nummer ni, sier Ertzeid. 
- Vi har holdt på i nesten ett år med store forberedelser før igangsetting. Vi har ansatt lokale medarbeidere, oversatt produkter og jobbet med alt rundt etableringen, skyter daglig leder Einar Øgrey Brandsdal (bildet) inn. 
Innleder samarbeid med Klarna
I tillegg til åpningen i Nederland onsdag laserer selskapet samtidig Klarna med sine betalingsløsninger som ny samarbeidspartner.
- Nederland blir først ute her etter at vi har gjort en avtale med Klarna etter en prosess som har pågått over mange år. Klarna er en stor og seriøs aktør, de er gode på det de holder på med og har en stor kundebase. For kunden oppleves dette som en smidig kjøpsprosess og vil gi en enkel og trygg netthandel, sier Ertzeid. 
- Fremdeles aktiv
Det tidligere lokomotivet Netthandelen er fremdeles en oppegående del av konsernet men med et betydelig endret innhold i forhold til sine tidligste år. 
- Det var litt gøy å se at vi forbedret resultatet for denne enheten siste år, men fokuset her er helt snudd om. Fra et tidligere superspredt sortiment konsentrerer vi oss nå om større ting, og akkurat nå er vi størst i landet på hagemøbler, sier finansdirektøren om konsernets første kjente storsatsing som fremdeles omsetter for opp mot 100 millioner kroner. 
I dag disponerer konsernet 19.000 kvadratmeter i sitt nybygg på toppen av Mjåvann industriområde. (Foto: Privat)
Powered by Labrador CMS