Unge trial-kjørere: Her går det over «stokk og stein» i et ullent og tøft terreng

Publisert

Ferdigheter som presisjon og balanse, smidighet og nærmest totalt fri for redsel. Det er bare noen av egenskapene som utøvere innen trial-sporten tar med seg ut i de norske skogene, og «danser» seg opp og ned gjennom tøffe, stupbratte og krevende løyper.
 
Voksne folk
Og du verden så gøy de har det sammen. I de siste dagene har N247 truffet på unge utøvere fra både Søgne, Songdalen og Kristiansand trial-klubber, og stemningen er akkurat slik den skal være innen motorsportmiljøet. 
Høye lyder, litt eksos, spent stemning og en konsentrasjon som av og til kan nærmer seg bristepunktet. Med voksne folk plassert rundt i løypa på de mest vanskelige og strategiske plassene, er sikkerheten satt i høysetet. For her går det bokstavelig talt over «stokk og stein». Ikke slik at det går helt galt, eller like mye på trynet. Neida, her går det så det suser både opp og ned på små og store steiner, fjellknauser, lemmer som er lagt ut i bratt terreng, samt andre finurlige steder som utøverne må mestre før de når mål.
- Dette er en veldig gøy sport, sier fem unge utøvere N247 traff under trening, både på trialbanen i Skibåsen i Sørlandsparken og ute i Høllen Vest der Søgne Trialklubb har sin bane.
 
Trening og konkurranse
I hverdagen handler det treninger både to og tre ganger i uken. Og i sporadiske helger blir det å delta i konkurranser. Da er det foreldrene som sitter bak rattet og frakter sine håpefulle til baner rundt om i landet.
- Det er jo gøy å følge med rundt. Både til trening og konkurranser, sier Sigurd Govertsen, leder i Søgne Trialklubb, og Kjetil Andresen som er leder i Songdalen Trialklubb.
1995
Førstnevnte klubb ble stiftet i 1995, og har i dag 108 medlemmer, hvor 25 av dem er aktive. Songdalen Trialklubb har 87 medlemmer, og der er det syv av dem som er aktive.
Etter at Covid-19-pandemien kom til landet i mars måned i fjor, har det vært stille på konkurransefronten. Men trene, det gjør de.
- Gøyal sport
- Dette er en gøyal sport, sier Linea Andresen Barikmo som kommer fra Songdalen.
Når hun har vært med i litt større konkurranser, er det gjerne seks jenter i klassen.
- Jeg begynte med trial da jeg var 8-9 år gammel. For å få mer kjøring og konkurranser, stiller jeg gjerne i gutteklassen, sier Linea som også spiller håndball i KIF.
Den unge tøffe jenta kjører også for Trial Team Girls.
Både Anton Nicolai Andresen Barikmo (Sogndalen), og Petter Govertsen og Sebastian Thorkildsen fra Søgne kjører for Trial Team Sør, som blir for et kretslag å regne.
 
Ønsker flere
De to lederne, Sigurd Govertsen fra Søgne og Kjetil Andresen fra Songdalen ønsker at flere ungdommer skal begynne med trial.
- Vi har det veldig trivelig sammen. I tillegg er jo dette en spennende sport, sier de to pappaene og lederne, som forteller at trial ikke er så all verdens dyrt å drive med.
- I dag går det jo an å kjøpe mye flott og billig utstyr via nettet. Hjelm, kjøredress og mye av det de har brukt for, finnes der, sier Sigurd og Kjetil som avslutter med følgende budskap.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Utøvere og ledere fra Søgne., Songdalen- og Kristiansand Trial-klubber samlet til trening på Søgne trialbane før helgen. Fra venstre står Anton Nicolai Andresen Barikmo, leder Kjetil Andresen og Linea Andresen Barikmo, alle fra Sogndalen. Videre sees Thomas Elefsen (Kristiansand) og Sebastian Thorkildsen, leder Sigurd Govertsen og Petter Govertsen fra Søgne Trialklubb. (Foto: Arild Hansen).
- Når skolen begynner ute i august en dag, er de som ønsker å forsøke seg i denne spennende og gøyale sporten, hjertelig velkommen til oss for å prøve seg. Det skjer på mandager på banen i Høllen Vest, sier Sigurd.
- Og vi gjør samme tiltak på tirsdagene. Så det er bare å møte opp, så skal de få den hjelpen de trenger. Begge steder, sier Kjetil Andresen, som legger til at Songdalen Trialklubb har en egen innendørs trialhall som de bruker vinterstid.
 
Alene fra øya
Thomas Elefsen fra Flekkerøy spilte fotball i Fløy da han var litt yngre. Men 13-åringen fra Myra har i lang tid interessert seg for motorer, og i garasjen hjemme er det ryddet for «mekking». Her møter kompiser opp for å «skru» og kose seg seg sosialt. Tidlig sist vinter begynte han med trial. Siden det ikke finnes noen trialklubb på øya, ble det medlemskap i Kristiansand Trialklubb, hvor det i dag er 60 medlemmer. De trener på banen i Skibåsen i Sørlandsparken.
- Jeg kjører i rekrutt. Er jo fersk ennå, smiler Thomas.
- Så er det veldig gøy med trial. Nå håper jeg at også andre fra øya ønsker å forsøke seg, sier Thomas Elefsen.
Hva er Trial?
I Norge er det tillatt å kjøre trial på spesielt godkjente områder og i regi av en klubb som er medlem av Norges Motorsportforbund. Alle som kjører trial må ha lisens. Det finnes nybegynnerlisens som du kan løse når du møter opp på et trialområde. For å få trening eller konkurranselisens må du gå et lisenskurs som inneholder åtte timer teori og åtte timer kjøreteknikk.
Om Trial
Trial er den eneste motorsykkelsporten der det ikke er om å gjøre å kjøre fortest mulig. Trial er nemlig ferdighetsskjøring med sykkel. Poenget med trial er å kunne ta seg fram i terrenget uten å ha føttene i bakken, stoppe, velte eller kjøre utenfor løypa eller seksjonene i terrenget. Vanskeligheten på seksjonene varierer etter nivå og sylindervolum på motorsykkelen. Et løp arrangeres med et visst antall seksjoner som kjøres en, to eller tre ganger. Den som har færrest «fotinger» (prikker) har vunnet. Det arrangeres NM med egen klasse for kvinner, NM for lag og Norgescup i trial. Norsk kvinnetrial har de siste åra holdt høyt internasjonalt nivå, blant annet har det norske kvinnelandslaget i trial tatt VM-gull og VM-sølv.
Aldersgrenser
Trialsykkel med inntil 80 ccm kan du begynne å kjøre fra fylte 5 år. Fra det året du fyller 8 år kan du kjøre inntil 200 ccm. Større sykler kan du kjøre fra du er 13 år.
Bildet under: Thomas Elefsen viser sine ferdigheter på trialsykkelen. (Foto: Rune Elefsen).
Anton Nicolai og Linea i bratt terreng. (Foto: Privat)
Her viser Petter fra Søgne hva han mestrer på bakhjulet, mens forhjulet nærmest peker rett til værs. (Foto: Privat)
Powered by Labrador CMS