På snarvisitt i Høllen

Publisert

Lørdag la du kanskje merke til den rundt 70 fot lange skøyta MK «Utvær» som lå fortøyd til Høllebrygga et par timer tidlig lørdag ettermiddag.


MK «Utvær» er nå i privat eie etter å ha tjent som reisefartøy for fyringeniøren fra skøyta ble bygget og frem til 1960 da Industridepartementet overtok båten i 1960 (se fakta nederst i artikkelen).
Skøyta har vært i privat eie siden 1985 og nylig kjøpte Thomas Nicolai Bjønness MK «Utvær» fra Jørpeland og er nå på vei til skøytas nye hjemmehavn i Tønsberg. Grunnen til snarvisitten i Høllen var et kameratbesøk på Hølleheia hjemme hos Eddie Lesund, tidligere eier av RS 44 «Idun», bygget i Risør i 1937.
Ombord i MK «Utvær» er i tillegg til skipper Bjønnes, bror Morten Johan Bjønness og svoger Lars Liljevik Bjønness. 
- Galskap
- Det er galskap å kjøpe seg så mye arbeid, men «Utvær» er uten tvil Norges vakreste båt og jeg klarte ikke å la være. Den skal brukes som hytte året rundt og som leder av Norsk Motorskøyteklubb er jeg jo forpliktet til å ha en flott skøyte. Båten er i veldig god stand og jeg håper å beholde den i like god stand i de neste 20 årene, minst, sier eieren til N247 lørdag.
Skøyta har flere lugarer, bysse og ikke minst fyringeniørens egen «suite» som i tjenestetiden som reisefartøy kun var forbeholdt benyttet av ingeniøren. Ingen andre fikk entre det rommet som er skøytas vakreste og største.
Artikkelen fortsetter under bildet.
MK «Utvær» fortøyd til Høllebrygga lørdag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen).
I skrivende stund var «Utvær» med mannskap i ferd med å passere Risør på vei hjem til Tønsberg.
Fakta om «Utvær» klippet fra Norsk Motorskøyteklubb hjemmeside:
«MK «Utvær» ble bygget for Fyr og Merkestellet i 1931 som reisefartøy for fyringeniøren. Fartøyet er på 69 fot og bygget i furu av Brødrene Ottesen på Jensaneset i Sagvåg på Stord. Overbygning er endret flere ganger, senest i 1970.

Fartøyet hadde opprinnelig en tosylindret 50hk Wichmann semidiesel, men har siden 1963 hatt en Wichmann 4DCT dieselmotor. Fyringeniøren hadde to turer fra Volda til Finnmark hver sesong. Industridepartementets fangstkontor overtok fartøyet i 1960 og den gikk for det meste i hvaloppsynet langs kysten, stasjonert i Svolvær/Skrova under hvalsesongen. Sjøkartverket i Stavanger overtok fartøyet i 1976 og hadde den et år. Sjøheimevernet overtok så i 1977 frem til 1985. Fartøyet ble da brukt til øvinger samt utleid til havarivernskolen for flåtetrening med helikopter i Boknafjorden. Båten gikk deretter ut i privat eie i 1985 ved Olav Skaatun, Sandnes. Frode Idsøe overtok i 1993, og var også skipper en del av perioden båten var under bruken av havarivernskolen. 

I privat regi har båten blitt bevart som et flytende kulturminne og brukt som fritidsbåt. Det har pågått et kontinuerlig arbeid med å få båten til den stand den er i dag, med minst mulig ombygging og forandring. Båten er unik i norsk kysthistorie og har gjennom mangeårig statlig drift en rikholdig dokumentasjon. Dagens eier overtok i 2022.

Båten byttet da hjemmehavn fra Stavanger til Tønsberg.»
Sist oppdatert 15.05.2022 klokken 11:54 av Nicolai Prebensen
Fyringeniørens lugar og oppholdssted ombord i MK Utvær den tiden båten var i tjeneste som reisefartøy for ingeniøren. (Foto: Nicolai Prebensen)
MK "Utvær" har en flott bysse hvor det serveres cola, erter kjøtt og flesk på turen til ny hjemmehavn i Tønsberg. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS