Presenterte diskusjonsunderlag for kapell

Publisert

Onsdag formiddag presenterte markedsstrateg Arne Bang i Becker & Bang et diskusjonsunderlag til den politiske debatten om et kapell på Kapelløya. Underlaget ble bestilt av Søgne kommune i 2013 og er datert 27. august 2014.


- Dette er en ren salgsannonse eller en IKEA katalog, sa leder i tjenesteutvalget Christian Eikeland (Frp) etter at Arne Bang hadde avsluttet sin presentasjon.
- Kommer tilbake
- Jeg vil ikke si så mye mer enn det nå, men jeg lover å komme tilbake til saken når den skal opp til politisk behandling, sa en klar Eikeland til utvalget.
Partikollega Bernt Daland var også klar på sitt standpunkt til kapell på Kapelløya og argumenterte for å gjøre mer for almenheten i Olavsundet.
- Forleng kyststien
- Vi trenger flere brygger slik at tilgjengeligheten blir bedre der ute. I tillegg har jeg en litt vågal idé om å forlenge kyststien fra Verftet over til Helgøya med en bro. Uansett, dette diskusjonsunderlaget er godt laget, har en del gode argumenter for utvikling av stedet, men det forandrer ikke mitt standpunkt om et kapell, sa Daland.
Diskusjonen for eller i mot et kapell på Kapelløya vil bli løftet ut over høsten og avgjøres i kommunestyret i høst.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Slik er kapellet tenkt sett fra Daumannsbukta på Kapelløya. (Bildet gjengitt med tillatelse fra kapelloya.no)

Diskusjonsunderlaget
Dokumentet som ble fremlagt for tjenesteutvalget onsdag er på i alt 19 sider og omhandler de mulighetene for stedsutvikling et kapell representerer. Arne Bang understreker i rapporten at han har fokusert på de positive ringvirkninger et slikt bygg kan gi.
Et tidligere kapell?
Diskusjonsunderlaget tar for seg historikken om det har eksistert et kapell på øya tidligere, og markedsstrategen går langt i å bekrefte dette.
«Sannsynligheten for at det har eksistert et kapell på øya er etter vår vurdering overveiende».
Bang begrunner dette i de funn som er gjort og som nå er plassert i flere museum, Søgne gamle prestegård og et våpenhus som i dag er stabbur på Lian gård på Ormestad. Han begrunner også sitt syn med henvisning til mye lokalhistorie av blant annet Jostein Andreassen og Jan G. Langfeldt.
«Funnene støttes også av Fylkeskonservatoren», står det i dokumentet.
Betydning
Diskusjonsunderlaget går i dybden på hva et kapell kan bety for området og det legges stor vekt på merkevarebyggingen i og med at det er den verdenskjente arkitekten Sverre Fehn som har tegnet kapellet.

Det henvises til Morgedal som skisportens vugge, selv om de første skiene er funnet i Troms. Den berømte verandaen i Verona hvor Romeo sang for Julie i Shakespeares skuespill, Eiffeltårnet i Paris og at man i Oxford England må  vente i timevis for å gå i fotsporene til Harry Potter.
- Dette er merkevarebygging og om det har vært et kapell på øya eller ikke er ikke et vesentlig poeng, Olavsundet har sin egen historie med fjellet som åpnet seg og Hellig Olav på flukt, og det er dette man må bygge videre på , sa Bang.
Verftet
- Når det gjelder næringsutvikling tar det tid å merkevarebygge, og stedet ligger utenfor allfarvei, sa Arne Bang videre til tjenesteutvalget.
- På Verftet har de som mål at kyststien går fra Verftet og til hovedattraksjonen på øya som er kapellet tegnet av Sverre Fehn. Kapellet kan bli en kulturarena i havgapet og mulighetene er unike, sa han.
- Når det gjelder eierforhold til stedet kan et kapell enten eies av kommunen eller en stiftelse. Finansiering må man komme tilbake til, men Fylket har tidligere sagt at de vil finansiere stedet med to millioner kroner, og jeg vil anta at et slikt bygg i dag vil koste rundt fire millioner kroner å bygge. Dette er ikke snakk om privatisering men et sted som er til for alle, sa Bang.
- Stedet kan gjerne vigsles, men det vil bare utvide bruksområdet for et slik bygg på et slikt unikt sted, avsluttet markedsstrategen.
Kapellet slik interiøret er tegnet. (Bildet gjengitt med tillatelse fra kapelloya.no)
Sist oppdatert 11.09.2014 klokken 09.52 av Nicolai Prebensen
Tjenesteutvalget i Søgne ble onsdag orientert om rapporten som er utarbeidet av markedsstrategen Arne Bang. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS