Krav om responstid for politiet

Publisert

Fra og med 2015 har Politidirektoratet stilt krav til responstid – tiden det tar fra telefonen begynner å ringe ved operasjonssentralen til første politienhet er fremme på stedet. Kravene gjelder oppdrag som haster, det vil si hendelser der liv er direkte truet, hendelser med alvorlig personskade eller hendelser der politiet må sikre bevis i alvorlige straffesaker.
- Kravene gir ingen garanti om at vi i politiet skal komme innen en gitt tid når oppdrag haster. Det vil alltid være oppdrag som ligger utenfor kravene. Det vil si at vi i en del tilfeller vil komme til å bruke lengre responstid enn det kravene tilsier. Uansett vil vi alltid prioritere å komme så raskt som mulig på oppdrag som haster, sier stabssjef og leder av operasjonssentralen i Agder politidistrikt, Bård Austad til politi.no.
Søgne og Songdalen
For tettsteder med mellom 2000 og 19.999 innbyggere er kravene til politiets responstid 15 minutter i halvparten av alle alvorlige tilfeller. I 80 % av alle tilfeller skal politiet være på stedet innen  30 minutter.
- Responstidskravene skal bidra til å nå målet om et bedre og mer effektivt politi som kommer når folk virkelig trenger det. Gjennom kravene vil innbyggerne i Agder politidistrikt vite hva de kan forvente av oss ved oppdrag som haster, sier Austad.
Krav for Agder politidistrikt:
I byer/tettsteder med over 20.000 innbyggere skal politiet være på stedet innen 10 minutter i halvparten av alle tilfeller, og innen 15 minutter i 80 % av alle tilfeller.
I tettsteder mellom 2000 og 19.999 innbyggere er de sammen kravene henholdsvis 15 minutter i halvparten av alle tilfeller og 30 minutter i 80 % av alle tilfeller.
I øvrige områder er kravet  20 minutter i halvparten av tilfellene og 40 minutter i 80 % av alle tilfeller.
Kravene til responstid er basert på hva Agder politidistrikt leverer i dag.

- Vi er veldig glad for at Politidirektoratet nå innfører krav til responstid i politiet. Det gir oss et svært nyttig verktøy for å måle egen prioritet og kapasitet innenfor politiberedskap, sier Austad.
Benytt nødnummer ved alvorlige hendelser
- Ved alvorlige hendelser i vårt område er det operasjonleder som styrer nødvendige resurser. Operasjonssentralen har til enhver tid oversikt over tilgjengelige ressurser og prioriterer disse. Det er derfor viktig at publikum henvender seg direkte til operasjonssentralen ved alvorlige hendelser og ikke går veien om det lokale lensmannskontoret, sier etterforskningsleder ved Søgne og Songdalen lensmannskontor Jahn Ove Thorsen til N247.
Sist oppdatert 16.01.2015 klokken 13.22 av Nicolai Prebensen
Powered by Labrador CMS