Konsert med 1600-talls musikk

Publisert

Pressemelding
Søndag 26. april holder Bjergsted Messingensemble konsert i Søgne hovedkirke kl.17.00. Konsertarrangør er Søgne menighet.
Bjergsted Messingensemble fra Universitetet i Stavanger legger i disse dager ut på en turne i Rogaland og Vest-Agder. Ensemblet har med seg 400 år gammel originalmusikk fra  komponister som levde og virket i Markuskatedralen i Venezia, Italia rundt 1600 tallet.  Dette var en rik blomstringstid for messinginstrumentene, de hadde en skikkelig gullalder, og mye flott musikk ble komponert for våre instrumenter.  Det er derfor både stimulerende og spennende å få mulighet å fordype seg i denne musikken.  Dette er den eldste kjente musikken som er komponert for messing, og vi har således gjort en skikkelig dypdykking i våre musikalske røtter.
Musikk fra Markuskatedralen
I hovedsak framføres musikk av komponisten Giovanni Gabrieli, som var virksom som komponist og organist i Markuskatedralen. Han komponerte musikk for flere ulike messingkor, og plasserte disse rundt i kirken spillende mot hverandre. Dette var forløperen til dagens stereo og kvadrofoni.  Musikken er rytmisk spennende,  og veldig stimulerende for studentene å spille.  På konserten vil publikum få oppleve Bjergsted Messingensemble plassert rundt i kirkerommet på samme måte som ble gjort for 400 år siden.
I tillegg til musikk av Gabrieli, framføres også musikk av noen av hans kollegaer i fra Markuskatedralen og noen av Gabrieli sine elever. Så dere får også høre musikk av  italienerne Grillo, Monteverdi og Fantini, og tyskerene Schütz og Praetorius. Dette blir en variert og spennende konsert med 400 år gammel messingmusikk.  Konserten åpnes med at studentene spiller på kopier av gamle barokktrompeter og barokktromboner. Siste del av konserten framføres på moderne messinginstrumenter. Leder for ensemblet er PK Svensen, tidligere Søgnebo og trombonist i Kristiansand Symfoniorkester. Nå er han avdelingsleder på Universitetet i Stavanger.
Sist oppdatert 21.04.2015 klokken 12.12 av Nicolai Prebensen
Powered by Labrador CMS