Skipsverftet på Høllen Vest

Publisert

- Det er en kombinasjon av stille tider og det at det fra og med 2017 stilles nye krav fra Sjøfartsdirektoratet til denne type farkoster at vi har satt i gang med byggingen, sier Geir Torkildsen, daglig leder i Sjøtransport Søgne AS,


I verkstedet på Høllen Vest bygges nå en helt ny selvgående lekter. Dette er byggenummer fire for Torkildsen. Den oransje lekteren som du ser i skjærgården er et av hans tidligere «byggverk».
- Så skipsverftsindustrien i Søgne er ikke død?
- Nei, ler han.
- Faktisk så er dette noe vi kommer til å satse på i vintersesongene fremover. Når de nye reglene kommer regner vi med at deler av dagens flåte langs kysten forsvinner og nye kommer til. Når vi får denne til å gå som den skal er det slett ikke utenkelig at vi markedfører og bygger flere på bestilling, sier han videre.
Rolige vintre
- Vintermånedene er som regel stille og hva er bedre enn å ha arbeid til de ansatte og bruke de fire-fem vintermånedene til å bygge lektere, sier Torkildsen.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Slik har Sjøtransport Søgne AS skissert den nye lekteren som nå bygges på Høllen Vest.
Lekteren, som skal sjøsettes og døpes en gang på forsommeren, bygges for dekkslast. Den skal ikke ha annet enn en 300 hesters Scania under dekk, samt en solid baugtrøster. Båten blir 12 meter lang og fem meter bred. Målet er å få den til å gå i skøytefart, noe som tilsvarer rundt ni knop.
Stor propell
Den skal også utstyres med en solid firebladers propell med en diameter på hele en meter.
- Dette skal gi nok kraft til både fremdrift og slep, sier Torkildsen.
- Det som er litt gøy her for oss på Høllen Vest er at det er naboene våre som hjelper oss med byggingen. Leif Hübert AS brenner, primer og leverer stålet til oss, og «Skruen» valser for oss. Med andre ord aktiviserer vi flere her på industriområdet, ler han.
Dyrt?
Hva prisen på en slik lekter blir har ikke Torkildsen spesielt lyst til å snakke om.
- Kan vi ikke bare kalle det en betydelig investering, sier han med et glimt i øyet.
Torkildsen sier videre at den selvgående lekteren ikke bare er tiltenkt bruk i sjøfraktbransjen.
- Den vil fungere fint som havnebåt eller i oppdrettsbransjen og den kan driftes av en mann alene. Alt ombord skal kunne styres fra kranhuset, sier han lett reklamerende.
- Lekteren er bredere enn porten inn til verkstedet. Hvordan få den ut?

- Vi skjærer bare litt av bygget nå den tid kommer, avslutter han.
Lekteren blir 12 meter lang og fem meter bred. Her er lastedekket, ferdig valset fra "Skruen" kommet på plass. (Foto: Nicolai Prebensen)
Daglig leder i Sjøtransport Søgne AS, Geir Torkildsen bygger smannen med de ansatte en helt ny lekter i lokalene på Høllen Vest industriområde i Søgne. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS