- Fornøyd innbygger og lokalpolitiker med gode intensjoner

Publisert
Innspill
Jeg har de siste 6 årene hatt den glede å bo i Songdalen kommune. Undertegnede er en av mange som er svært fornøyd med hvordan jeg som innbygger blir ivaretatt, og jeg har latt meg imponere av jobben som gjøres og resultatene som oppnås. At kommunens innbyggere er så fornøyde, er resultat av målrettet arbeid på mange områder. Det siste året har jeg fått anledning til å gi litt tilbake til lokalsamfunnet gjennom å delta i lokalpolitikken. Jeg har har fått erfare blant annet hvordan samarbeid mellom lokalpolitikere, administrasjon og ansatte bærer frukter. Arbeidet kjennetegnes av at alle har samme mål, og av at man utviser gjensidig respekt og tillit.
Som part i kommunereformprosessen har jeg mange ganger fått høre at "tro kan du gjøre i kirka, her må vi basere oss på fakta". Personlig har jeg liten erfaring som kirkegjenger, og med formell forskerkompetanse i bagasjen, så er jeg vant med å forholde meg til fakta. Problemet er bare at når det kommer til å se inn i fremtida, så er det begrenset hva vi kan vite.
Når jeg likevel må ta stilling til hvordan framtidas kommune skal se ut, er ombudsrollen viktig for meg. Altså, å etter beste evne forsøke å representere innbyggerne i kommunen min og ivareta våre interesser. Resultatene fra Opinion- undersøkelsen sier meg at befolkninga er delt omtrent likt mht. om de mener at Nye Kristiansand, eller å fortsette som egen kommune, er det beste for oss. Det kom altså ikke en klar føring fra folk. Personlig har jeg nå omsider landet på et standpunkt. Jeg mener Nye Kristiansand er det tryggeste alternativet for oss de neste 60 år.
På grunn av at jeg har vært tettere på prosessen enn de fleste andre, føler jeg meg forpliktet til å si litt om hva som til sist gjorde at vektskåla vippet i favør av Nye Kristiansand for min del.
Jeg har basert meg på det vi vet om hva som kommer de neste tiårene. Et faktum som har veid tungt, er at kommunen vil få flere oppgaver, og at disse vil kreve mye større grad av spesialisering og spisskompetanse. En annen ting som har styrt meg i retning av å tenke stort, er at vi vil få store utfordringer, f.eks eldrebølgen, takling av klimautfordringer, og antakelig også flere migrasjonsstrømmer. I tillegg ser jeg det som en som bonus at vi vil få bedre mulighet til å gjøre store løft, som f.eks. å få til det grønne skiftet, kollektivsatsing og innovasjonsprosjekter.
Sett opp mot blant annet disse forhold, har jeg hørt og kjent på mange gode argumenter imot å tenke stort. Jeg tror ikke hverken at skogen blir grønnere eller at jeg får bedre tjenester i 2021 som innbygger i Nye Kristiansand enn det jeg opplever i dag. Jeg er redd for at det i neste omgang kan bli økende privatisering og sentralisering, og jeg ser risikoen for at avstanden kan bli for stor mellom oss og beslutningstakerne. Og ja, jeg har mange innvendinger mot måten denne prosessen har vært drevet på, og jeg er enig i at dette ikke er det ideelle tidspunktet for Songdalen til å endre på rammene. Men jeg velger å se fremover, velger å tro på gode intensjoner, og jeg tror vi vil ha større trygghet mht. tjenestetilbud de neste 60 år dersom vi blir del av nye Kristiansand.
Når det gjelder den mye omtalte kjøttvekta, så er jeg ikke særlig bekymret. Nåværende
Kristiansand veier minst i fellesnemda, denne forsamlinga som skal konkretisere intensjonene, her utgjør de fire andre kommunene flertall. Overrepresentasjon ifht. innbyggertall blant de som skal utmeisle rammene og tegne det nye byggverket, har gjort meg mindre engstelig for storebror.
Jeg velger å tro at vi alle har samme mål: At vi som innbyggerne skal få dekket de behov vi har for å leve gode liv i trygghet, og jeg velger å ha tillit til at den store også vil godt for de små.
I avtalen om intensjoner sies det at vi skal bygge på de enkelte kommunenes sterke sider. Dette står skrevet i teksten fordi man anerkjenner det gode arbeidet og de flotte resultatene som blant annet Songdalen har oppnådd. Man ønsker å lære av, og bygge videre på det i den nye kommunen. Det blir våre representanter i en eventuell fellesnemd sin oppgave å se til at så skjer.

Hva så når Nye Kristiansand eventuelt er etablert?
Ingen kan i dag garantere for utfall av valg som skal tas etter 2020. Det er din og min
stemmeseddel ved fremtidige stortings-, fylkestings-, og kommunevalg som avgjør om bestemor skal settes ut på anbud, og om distriktene skal kunne blomstre.

Jeg kan bare håpe at fremtidens velgere støtter opp om velferdssamfunnet og prinsippet om like muligheter for alle. Utover å levere stemmesedlene, kan jeg påvirke og bidra ved å være en aktiv deltaker i mitt lokalsamfunn.

Avslutningsvis vil jeg komme med et hjertesukk. Å gjøre om på min kommune er ikke noe jeg hadde gledet meg til som lokalpolitiker. Det smaker vondt, men jeg er klar for å bite i det småsure eplet, og jeg forsøker å tygge godt før jeg svelger. Denne belastningen er jeg med på å ta fordi jeg synes det er min plikt å ta stilling, og fordi jeg tror dette alternativet er det beste på lang sikt.

Jeg tror man kan være tilfreds også som del av noe større. Og en greipstøl vil alltid være en greipstøl, det kan ikke kommunegrenser definere. Folk her på bygda har allerede bevist at de kan, og jeg vil arbeide for at de gode praksisene her i Songdalen kan få bre om seg og komme flere til gode.

Selv om jeg nå har bekjent hva jeg tror, må jeg understreke at jeg ikke er frelst. Der vil nok alltid være tvil i min mage. Din mening betyr fortsatt mye for meg. Gå og stem den 6. juni, og husk å utvise respekt for andres ståsted på veien. Jeg lover å brette opp armene og jobbe til det beste for våre innbyggere uansett hva utfallet av denne reformen blir.

Anita Belinda Halvorsen
Fornøyd innbygger og kommunestyrerepresentant for Ap i Songdalen kommune, og deltaker i forhandlingsutvalg for K5 og K2
Powered by Labrador CMS