Hele ni av de 23 bilene som var med i vinterens store elbiltest – El Prix – ladet fra 10 til 80 prosent på batteriet på under halvtimen. Aller raskest var Xpeng G9. Den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.
Hele ni av de 23 bilene som var med i vinterens store elbiltest – El Prix – ladet fra 10 til 80 prosent på batteriet på under halvtimen. Aller raskest var Xpeng G9. Den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.

Elbilladingen har virkelig skutt fart

Publisert

– Ladehastigheten til elbilene har lenge stått på stedet hvil, men nå har det kommet attraktive familiebiler som lader veldig raskt. - Flere av bilene i vinterens elbiltest var klare til å kjøre videre etter godt under halvtimen på ladestasjonen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding mandag.

Det står videre at hele ni av de 23 bilene som var med i vinterens store elbiltest – El Prix – ladet fra 10 til 80 prosent på batteriet på under halvtimen. Aller raskest var Xpeng G9. Den ble tett fulgt av Lotus Eletre, Nio EL6, Nio ET5 og Kia EV9.

I NAF og Motors ladetest måles tiden det tar å lade fra 10 til 80 prosent på batteriet. Dette gir et riktigere bilde av hvordan bilene lader, sammenliknet med å se på maksimal ladeeffekt.

- Våre tester gir derfor en pekepinn på hva du kan forvente av bilen sammenlignet med det som står i salgsmateriellet, sier Sødal.

- Nå begynner ladestoppene å bli imponerende korte. Med bilene som fyller batteriet raskest, rekker du knapt nok på do før du kan reise videre, sier Sødal.

Attraktive familiebiler som lader raskt

På flere aktuelle familiebiler ser vi nå at ladingen går unna. Kinesiske Nio hadde med to familiebiler i vintertesten. Nio har oppgradert batteripakken i bilene sine og nå lader bilene betydelig raskere enn før.

- Det er tydelig at batteripakka i Nio’s biler nå er mer effektiv og ladepausen er kortet betydelig ned bare fra sommeren 2023, sier Sødal.

– Dette viser hvor fort teknologien utvikler seg, og at bilprodusentene nå kjemper om å korte ned tiden du bruker på ladeplassen, sier han.

Også Kia sin store SUV EV9 imponerte stort under ladetesten i årets vintertest. Den ladet utrolig jevnt og fint med høy gjennomsnittlig ladeeffekt.

- Dette er en stor familiebil som leverer godt på lading. Vi tror bilkjøperne vil se etter bilene som både har solid rekkevidde og lader raskt, fortsetter han.

Rekordrask hastighet på ladingen

I vinterens El Prix var det med to biler som på papiret slår tidligere laderekorder, nemlig Xpeng G9 og luksus-SUV'en Lotus Eletre. Xpeng G9 ladet på 19 minutter som er ett minutt kortere enn oppgitt ladetid. Lotusen var hakk i hæl med 22 minutter.

Xpeng G9 kom inn med et brak i sommertesten i 2023 og var da oppe i hele 318 kilowatt på ladetesten. I vintertesten ble denne rekorden i toppfart på ladingen slått av Lotus som toppet på 327 kilowatt.

- Toppeffekten er ikke det mest interessante. Det er viktigere at bilen du vurderer å kjøpe lader jevnt bra. Det gjør begge disse bilene sammen med flere av de andre i testen. Dette viser at det har skjedd store ting på lading bare det siste året. Flere biler med store batteripakker, blir nå raskt fylt opp ved ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.

Powered by Labrador CMS