
- Betydelige ressurser bak endringer og harmonisering av eiendomsskatt
Endringer i lovverket om eiendomsskatt og to ganger nye regjeringsforhandlinger med nye premisser for skatteberegning av eiendommer, er forhold som har møtt ekspertene som utreder eiendomsskatt for nye Kristiansand.
29. januar skal fellesnemnda behandle innstillingen fra arbeidsutvalget som tirsdag anbefalte å skyve omtaksering av eiendommer ett år inn i nye Kristiansand kommune. Ny taksering og en samkjørt eiendomsskatt for hele den nye kommunen vil dermed ikke være tilstede før i 2021. Det overlates til det nye bystyret å ta endelig stilling til skattesatser for 2020 når budsjettet behandles, men her ligger allerede klare statlige føringer for hvilke endringer som tillates å gjennomføre fra ett år til det neste.
Lovverk regulerer endringer
Dagens lovverk tillater ikke økning i eiendomsskatten på over en promille fra ett år til det neste. Bortfall av bunnfradrag medfører at skattesatsen ikke kan økes samme år. Det innføres en minste reduksjonsfaktor som er obligatorisk for alle kommuner. Arbeidsutvalget anbefaler at det ikke skal være bunnfradrag eller reduksjonsfaktor utover minstesatsen på 30 prosent som er lovpålagt når omtaksering er ferdig. Ønsket skattenivå skal oppnåes ved valg av skattesats.
Endringer som er vedtatt sentralt og som har betydning for nye Kristiansand er blant annet reduksjon av maksimal skattesats fra syv til fem promille. Signaler fra de seneste regjeringsforhandlingene tilsier at denne kan bli ytterligere satt ned til fire promille, men det er så langt ikke kjent når dette i så fall skal tre i kraft. Dette har betydning ettersom Kristiansand har hatt høyere skattesats enn fem promille fram til nå.
Videre innføres en obligatorisk reduksjonsfaktor på 30 prosent av boligens takst. For Kristiansand som har hatt en betydelig høyere reduksjonsfaktor har denne bestemmelsen ingen betydning, men for Søgne som tidligere har hatt 15 prosent reduksjon og for Songdalen som ikke har hatt dette fradraget vil denne bestemmelsen slå inn. I saksutredningen til arbeidsutvalget fremkommer at reduksjonfradragets betydning for Søgne og Songdalen kan kompenseres ved å fjerne bunnfradrag eller øke skattesatsen for å opprettholde dagens skattenivå.
Ulike beregningsmåter
De tre kommunene har i dag ganske ulik beregning av eiendomsskatten og for å få en oversikt over ulikhetene i skatteberegningen er det viktig å se på hele beregningen av skatten, ikke bare skattesatsen. Kristiansand har i dag en skattesats på 5,7 promille mens Songdalen har tre promille (på bolig og fritidsbebyggelse) og Søgne to promille. Songdalen har et bunnfradrag på kroner 300.000 og Søgne et tilsvarende fradrag på kroner 900.000. Derimot har Songdalen ikke en reduksjonsfaktor på eiendomstaksten, men her reduserer Søgne taksten med 15 prosent og Kristiansand med hele 61 prosent før skatten regnes ut. Selv om Kristiansand da har en høyere skattesats, så er grunnlaget det beregnes skatt av vesentlig lavere enn i de to andre kommunene.
For en enebolig med takst 3,5 millioner kroner betales i Songdalen en årlig eiendomsskatt på kroner 9.600. I Kristiansand betaler samme bolig en skatt på kroner 7.810, mens taksten for denne boligen i Søgne i dag er kroner 4.150. Nå er boliger i Songdalen generelt taksert lavt, og dette har igjen betydning i det totale regnestykket.
Dagens satser for en bolig med verdi 3,5 millioner kroner
- Songdalen kroner 9.600
- Kristiansand kroner 7.810
- Søgne kroner 4.150
Mellomåret 2020
Når ny taksering foreligger kan Kristiansand endre sin reduksjonsfaktor til 30 prosent, men allerede fra 2020 må skattesatsen justeres ned til fem promille, en endring som gir omlag 25 millioner kroner mindre i kommunekassa.
Saksutredningen viser en mulig innretning av eiendomsskatten i overgangsåret 2020 der reduksjonsfaktor på 30 prosent er innført i Søgne og Songdalen mens Kristiansand beholder sin reduksjonsfaktor på 61 prosent. Denne kan ikke reduseres før omtaksering er foretatt. Bunnfradragene er beholdt i Søgne og Songdalen mens skattesatsene er hevet til henholdsvis tre promille i Søgne og fire promille i Songdalen.
For året 2020, før omtaksering av boliger er gjennomført, kan nye skattesatser for en bolig med verdi 3,5 millioner endres fra beløpene i eksempelet over til å bli
Mulige 2020-satser for en bolig med verdi 3,5 millioner kroner
- Songdalen kroner 8.600
- Kristiansand kroner 6.851
- Søgne kroner 4.650
Utreder taksering
Fram til fellesnemndas møte arbeider administrasjonen på spreng med å utrede hvordan omtaksering bør foregå. Flere regneeksempler viser at lokal taksering gir en mer rettferdig eiendomsskatt enn ved å benytte skatteetatens boligverdier. Ved kommunesammenslåingen er det viktig at de reelle forskjeller i markedsverdi mellom «by og land» blir fanget opp. Modellen med lokal taksering er spesielt godt egnet for å håndtere slike forhold systematisk, fordi en sonefaktor benyttes for å skille deler av kommunen utfra attraktivitet.
Hva betyr harmonisering
Harmonisering av skattenivået betyr ikke at det skal være tilnærmet lik skatt for nye bolighus på 150 kvadratmeter og 800 kvadratmeter tomt som ligger hvor som helst i kommunen. Harmonisering av skattenivået betyr at eiendommer som for eksempel har en markedsverdi på tre millioner kroner, skal ha tilnærmet samme skatt i hele den nye kommunen. Det er altså eiendommer med samme markedsverdi som skal sammenlignes, ikke eiendommer med samme størrelse og innhold.
Fellesnemnda for nye Kristiansand har sitt neste møte 29. januar, og skal etter programmet behandle denne saken i dette møtet.

Søgne kommune har i dag lavest skattesats for eiendomsskatt i de tre kommunene som slås sammen 1. januar 2020. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)