Gartner Kjetil Aasen i et av drivhusene hvor det akkurat nå drives frem julestjerner til årets sesong.

Også blomster og planter i jordbruksbygdene

Publisert

Søgne og Songdalen har i flere sammenhenger blitt trukket frem som store på landbruk. Kortreist mat og drikke og lokal foredling av råvarer er næringer som bidrar til sysselsetting og som leverer lokale produkter til forbrukerne. De to jordbruksområdene leverer ikke bare spiselige produkter fra landbruket. Både i Songdalen og i Søgne finner vi gartnerier som gjennom de ulike årstidene forsyner de tusen hjem med grønne og blomstrende prydplanter og sommerblomster, enten direkte eller som leverandører til butikker og andre forhandlere.

I tider med prisstigning og høyere kostnader for innbyggerne vil mange endre vaner og i noen grad redusere utgifter som blir sett på som luksus eller som ikke prioriteres i øyeblikket. Når kapitalkrevende utgifter reduseres, kan det føre til at folk unner seg mer av produkter for eget velvære. Dette er et poeng som tidligere har blitt trukket frem i bransjer som kosmetikk og kroppspleie, men mye kan tyde på at dette også gjelder innkjøp av ikke kapitalkrevende varer til hus og hjem.

– Dette er et fenomen vi har merket tidligere i vår bransje. I nedgangstider vil folk unne seg ting som pynter opp hjemmet. Blomster er et eksempel på dette, sier gartner Kjetil Aasen til N247.

Like syd for Nodeland sentrum har Aasen 4.000 kvadratmeter drivhus til produksjon av blomster, og han kjenner bransjen rimelig godt etter mange år som produsent og leverandør. Som mange andre bransjer har også gartnerivirksomheten gjennomgått store endringer gjennom årene. Mens de lokale gartneriene tidligere hadde en allsidig produksjon gjennom året, er bransjen i dag betydelig mer spesialisert og tilpasset nye omsetningsledd.

Like syd for Nodeland sentrum har Kjetil Aasen 4.000 kvadratmeter drivhus til produksjon av blomster.

– Planter som vi tidligere produserte i store volum hvert år er i dag nesten borte fra markedet. Også i omsetningsleddet har det skjedd store endringer, sier Aasen som leverer hele sin produksjon til grossist for videre distribusjon til lokale blomsterbutikker over hele Sørlandet.

– To sesonger

For Aasen betyr endringene at han i dag konsentrerer produksjonen rundt to sesonger. Totalt er det rundt 170.000 planter som leveres ut fra gartneriet i løpet av året, og i sesongene sysselsettes tre til fire medarbeidere med plantestell.

Det kan være ulike årsaker til at produksjonen endres over tid. Høye strømpriser er et eksempel på at drivhusene i perioder kan stå uten planter. I tillegg endrer trender seg over tid, og planter som tidligere var årlige gjengangere har blitt erstattet av mer eksotiske vekster.

– Sorter og populære farger endrer seg og blir ofte påvirket av profilering i media, sier Aasen.

Det lokale gartneriet tilpasser seg hele tiden markedet, og Aasen har valgt å konsentrere produksjonen rundt to sesonger.

– Vi kjøper inn stiklinger til sommerblomster, med eller uten rot og driver disse frem til salgsferdige planter fra februar frem mot sommersesongen. Når juli kommer er denne delen av årsproduksjonen ferdig for vår del. Da har vi en pause frem til vi får inn det som skal selges i den kommende julesesongen, sier gartneren som nå i oktober har 13.000 julestjerner til driving i veksthusene.

I drivhuset til Kjetil Aasen er noen av de 13.000 julestjernene som skal ut til blomsterbutikker på Sørlandet til årets julesesong.
Powered by Labrador CMS