
Bro over Rossevannsbekken
Det blir bro over Rossevannsbekken og tunnel ved Kjerrane. Kommunal og moderniseringsdepartementet har i dag fattet vedtak i saken om plassering av fremtidig E39 gjennom Songdalen og Kristiansand.
Departementets konklusjon
«KMD støtter Kristiandsand kommune i ønsket om tunnel ved Kjerrane. Det blir støyskjerming med høyere nivå enn planlagt for dagsonene ved Breimyr, i Vågsbygdmarka og ved Rossevannsbekken.
Ved Rossevannsbekken skal endelig plassering av kryssingspunktet fastsettes i arbeidet med reguleringsplan. Plasseringen skal velges ut fra en avveining mellom hva som ivaretar ulturminnene, friluftslivsområdene, drikkevannet og boligbebyggelsen best.
Departementet åpner for at kommunen og fylkeskommunen selv kan planlegge og bekoste en ny adkomstveg til Mjåvann industriområde fra Breimyr», skriver Rikke Høistad Sjøberg, politisk rådgiver i departementet.
Ved Rossevannsbekken skal endelig plassering av kryssingspunktet fastsettes i arbeidet med reguleringsplan. Plasseringen skal velges ut fra en avveining mellom hva som ivaretar ulturminnene, friluftslivsområdene, drikkevannet og boligbebyggelsen best.
Departementet åpner for at kommunen og fylkeskommunen selv kan planlegge og bekoste en ny adkomstveg til Mjåvann industriområde fra Breimyr», skriver Rikke Høistad Sjøberg, politisk rådgiver i departementet.
- Ikke overraskende
- Det at det blir bro over Rossevannsbekken er ikke overraskende, sier ordfører Johnny Greibesland til N247.
- Det har ligget i kortene lenge, men det positive med vedtaket er at det er åpnet opp for en avkjørsel til Mjåvann industriområde. Det utfordrende her er finansieringen. Det er mange interessenter for en avkjørsel og alle krefter må settes inn for å få dette til. Dette gjelder Kristiansand og Songdalen kommune, fylkeskommunen og ikke minst alle bedriftene på Mjåvann. Avkjørselen må bygges samtidig med ringveien, sier han.
- Når det kommer til Rossevannsbekken er det i vedtaket fra kommunal- og moderniseringsministeren lagt føringer for at det skal legges til rette for en støyskjerming som er større enn den som er planlagt. Plasseringen av broa skal også velges ut fra en avveining mellom hva som ivaretar kulturminnene, friluftslivsområdene, drikkevannet og boligbebyggelsen best. Dette skal nå planlegges så her må vi på banen så snart som mulig, sier han.
Skal kjempe for området
- De aller fleste som har bodd i området har hatt mye hygge ved Rossevannet. Nå blir det ødelagt, men jeg skal kjempe med kommunen for å få en så god erstatting som mulig. Vi vil sloss for å bevare så mye som mulig av det eksisterende området og få etablert nye turløyper som er tilrettelagt for både rullestolbrukere og barnevogner, sier leder av Kolekniben vel, Cecilie Vigmostad Eriksen.
- Hun er hjertelig velkommen til å snakke med meg, svarer Songdalen-ordføreren når N247 videreformidler budskapet fra velforeningslederen.
Bare delvis fornøyd
- Vi er fornøyd med at det nå er fattet avgjørelse i saken. Det er viktig å komme i gang med den nye veien, både for regionen og ikke minst med hensyn til arbeidsmarkedet lokalt. Samtidig er vi nok litt skuffet over at Songdalens ønsker ikke ble bedre ivaretatt. Det var ventet at det ville bli bro over Rossevannsbekken, men vi hadde håpet å få til ny avkjøring til Mjåvann industriområde. sier gruppeleder i Songdalen høyre Anders Ramsland til N247 fredag formiddag.
Ramsland legger til at løpet kanskje ikke er helt kjørt når det gjelder den nevnte avkjøringen ettersom departementet åpner for en lokal løsning her. Han er også spent på å se hvilke ekstra støyskjermingstiltak som kommer på bordet i det videre planleggingsarbeidet for traseen forbi Rossevann.
Venstre skuffet.
- Vi er veldig skuffet over at det ikke blir tunnel under Rossevannsbekken og at departementet ikke har valgt å ta bedre vare på naturområdene vest i Kristiansand og i Songdalen. Spesielt med tanke på fremtiden burde dette området vært tatt bedre vare på, sier kommunestyrerepresentant Karianne Øien Andreassen (V).
Hun legger til at med ekstra støyskjerming som er forutsatt fra departementet bli merkostnaden ved tunnel uansett mindre enn de 230 millionene som hittil er beregnet.
Planleggingsleder Håkon Lohne i Statens vegvesen sier til N247 at de allerede er i gang med å overlevere prosjektet.
Nye Veier AS
- I løpet av 14 dager overleverer vi prosjektet til kommunene som viderefører prosjektet til Nye Veier AS. Der vil den endelige detaljreguleringen foregå og det er de som skal vurdere og planlegge den endelige plasseringen av broa over Rosselandsbekken samt utformingen av støytiltak og terrengbehandlingen i området, sier han.
Sist oppdatert 26.02.2016 klokken 16:56 av Jon Aamodt

Statsråd Jan Tore Sanner har avgjort trasévalget for nye E18/E39 i Songdalen og Kristiansand. (Foto: Arkiv: Jon Aamodt)