
- De kan ikke ha visst hva de stemte over
Formannskapet vedtok onsdag ettermiddag med fem mot fire stemmer å beholde femknopsgrensen i den indre delen av Høllefjorden hele året.
Enstemmig
Et enstemmig formannskap sendte i 2015 en bestilling til administrasjonen i Søgne kommune om å utrede en datostyring av femknopsregelen hvor farten skulle være «fri» fra 1. september til 30. april. Innenfor 50-metersbeltet ville femknopsregelen gjelde.
Det var Høyres Tom Løchen som foreslo å foreta en slik utredning og i etterkant har saken vært ute på høring. Venstre samt KrF støttet forslaget om datostyring under onsdagens formannskapsmøte, men FrP's Egel Terkelsen foreslo å beholde dagens ordning og fikk støtte av Arbeiderpartiet og SV.
- Det er mye aktivitet i Hølleområdet hele året og jeg tør ikke slippe løs båter i 40-50 knop innerst i Høllefjorden, sa Terkelsen.
Tom Løchen (H) var ikke enig.
- Kan ikke ha lest papirene
De kan ikke ha lest papirene og kan umulig ha visst hva de stemte over, sier Tom Løchen til N247 etter behandlingen.
- 50-metersregelen ville uansett gjelde og det var et enstemmig formannskap som i 2015 gikk inn for en full utredning av forslaget. Nå har saken vært gjennom en høring og det er kun kommet inn noen små innspill fra Kystverket, sier han.
Ringer rundt
- Saken skal endelig behandles i kommunestyret torsdag så jeg kommer til å ta en del telefoner i kveld, avslutter han.
N247 har skrevet om saken ved flere anledninger og har også avholdt en uhøytidelig avstemning i saken. Vi skrev:
"N247 spurte leserne om hva de mente om saken da den første gang kom opp i august 2014. 86 prosent var enig med Løchen, 12 prosent ville beholde dagens ordning, og 2 prosent hadde ingen mening om fartsbegrensninger på Høllefjorden. (397 stemmer totalt)".
Sist oppdatert 16.03.2016 klokken 16:18 av Nicolai Prebensen

Formannskapet vedtok onsdag med fem mot fire stemmer å beholde femknopsregelen hele året i den indre delen av Høllefjorden. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)

- Tror ikke de vet hva de stemte over, sier Høyres Tom Løchen til N247. (Foto: Nicolai Prebensen)