«2000 ledige pulter. Sløseri!! Eller??»
Vi er informert om at det står 2000 pulter ledig i kristiansandsskolene pr i dag. Det fremstår som et skremmende høyt antall, som veldig dårlig utnyttelse av kapasiteten.
Følgende er et overslag. Kommunen har oppgitt at det er 42 ordinære skoler i kommunen. Hvis en som et gjennomsnitt regner: 3 klasser pr trinn på 12 ungdomsskoler, 2 klasser pr trinn på 4 kombinerte 1-10-skoler og 3 klasser pr trinn på 26 barneskoler, så kan dette kanskje være ganske nær virkeligheten. Totalt 734 klasser. (Hvis dette tallet er 10% feil, den ene eller den andre veien, betyr det lite for konklusjonen.)
2000 ledige pulter fordelt på 734 klasser blir 2,7 ledige pulter pr klasserom. Hvis tallet går opp til 2200, øker antallet fra 2,7 til 3,0.
Altså et snitt på 2,7 ledige pulter pr klasse. Hvis en tar utgangspunkt i en standard på 30 pulter pr klasse, gir dette 27 elever pr klasse. Sett med mine skole-faglige øyne bør antallet elever i klassene være lavere enn 27, og slett ikke høyere. I klasser med mange elever, reduseres lærerens mulighet til faglig og sosial kontakt med den enkelte elev. Konsekvens: Redusert faglig og sosialt utbytte for en god del elever i klassen.
Det er HELT ok å argumentere for å fylle opp disse ledige pultene, men da argumenterer en ut fra økonomien, ikke ut fra pedagogiske/læringsmessige/sosiale forhold.
For en del elever fungerer klasser med opp mot 30 elever, langtfra bra. Dette kan gjelde elever som synes skolefag er vanskelig. Men det gjelder også skoleflinke elever som ikke får den ønskede hjelpen til å utvikle kapasiteten sin. I tillegg kommer elever som har andre utfordringer, elever som heller ikke har det bra når klassene blir så store. Altså lite effektive klasser - i flere dimensjoner, for landet vårt. Men økonomisk «effektivt». På kort sikt. (I tillegg kommer slitasjen på lærerne.)
Når dette er sagt, må det også sies at gitt enn del svært viktige forutsetninger, kan klasser med 30 elever fungere helt utmerket. Men det gjelder ikke generelt.
Spør en lærer du kjenner, om hva som er ok elevtall i en klasse.
Ragnar Nøding Søgne/Songdalen