
- Det skal ikke skje en ulykke før noe blir gjort
Høsten 2015 åpnet miljøgata på Lunde. Innsnevringene som ble bygget ble ikke særlig godt mottatt, og fremdeles mener mange at tiltaket ikke svarer til forventningene til en miljøgate.
I en uhøytidelig spørreundersøkelse N247 foretok 5. september svarte 93 prosent av deltakerne at de ikke ville ha dette prosjektet og at dette var en ufornuftig bruk av penger. Prosjektet hadde en prislapp på to millioner kroner.
Seks prosent av deltakerne mente prosjektet var fornuftig og en prosent trykket på knappen «vet ikke». Over 500 deltok i undersøkelsen.
- Nå vil jeg ta grep i denne saken og lufter prosjektet for Hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø (SAM) førstkommende onsdag, sier leder av utvalget, Christian Eikeland (FrP) til N247 mandag ettermiddag.
- Det skal ikke skje en ulykke før vi gjør noe, sier han og får støtte av velleder Randi Føreland Hanssen i Lunde vel.
Ikke miljøgate
Eikeland sier videre at denne veien går under betegnelsen miljøgate, noe han mener det ikke er i dag.
- Jeg mener det mangler mye beplantning, fotgjengerovergang og farten bør settes til 30 kilometer i timen slik det er i andre boligfelt. Lunde er en kombinasjon av et boligområde og et handelssentrum og her bør interessene gå hånd i hånd, fortsetter han.
Han vil ha en dialog med kommune, vegvesen, samferdselssjefen i fylket og velforeningen på Lunde.
- Gir gass
- Vi må finne den mest formålstjenlige løsningen for hele veistrekningen. Den halvøya like utenfor Lunde Park er bygget slik at står to biler og venter på motgående trafikk, ser ikke bil nummer to hva som skjer fremover. Kjører bil nummer én kjører også bil nummer to og dermed oppstår problemer. Det er ofte en tendens at mange gir gass for å rekke forbi halvøya i stedet for å bremse ned.
Artikkelen fortsetter under bildet.
- Denne halvøya ved leilighetskomplekset Lunde Park skaper ofte trafikkfarlige situasjoner, sier Christian Eikeland. (Foto: Nicolai Prebensen).
- En fartsmåling over tid, samt å sette ned fartsgrensen til 30 kilometer er en god løsning. I tillegg bør halvøyene fjernes og det må finnes alternativer til disse. Mandal har også slike halvøyer og jeg vil også se på disse. Vil SAM-utvalget ha en sak på dette, mener jeg at det meste kan være løst innen våren 2019, avslutter Eikeland.
Befaring
Randi Førland Hansen setter pris på initiativet til Eikeland og gir uttrykk overfor N247 at velet gjerne tar en befaring sammen med de rette instansene.
- Vi stiller, og jeg er takknemlig for at Eikeland tar opp denne hansken. Vi må heller ikke glemme den halvøya like sør for broa på Leireveien. Jeg har flere ganger sett at biler tar fortauet fatt i stedet for å vente på møtende trafikk. Det går skolebarn på det fortauet og jeg får klump i halsen hver gang jeg ser eller hører om dette, sier hun.
Sist oppdatert 29.10.2018 klokken 15:14 av Nicolai Prebensen

Tilfeldig møte på YX Søgne mandag ettermiddag. Både Randi Føreland Hansen og Christian Eikeland var inne på Tappen for å skifte til vinterdekk, og diskusjonen om Lundeveien kom raskt i gang. (Foto: Nicolai Prebensen)

Dette er ingen miljøgate slik den fremstår i dag, sier Christian Eikeland til N247. (Foto: Nicolai Prebensen)