Her ender foreløpig ny E39 vestover fra Kristiansand - i Mandalskrysset. Videre vestover skal det bygges ny firefelts vei med anleggsstart i mai.

Varslet byggestart: Snart forsvinner grusen ved Mandalskrysset på E39

I januar ble det klart at Hæhre er valgt som entreprenør for utbyggingen av E39 fra Mandalskrysset vestover til Blørstad i Lindesnes. 

Under en E39-konferanse i Kvinesdal fredag ble tidspunktet for byggestart annonsert. 

Daglig leder i Hæhre, Gudmund Roen bekrefter tidspunktet til Fædrelandsvennen.

– Vi er midt i prosjekteringen, men etter planen starter vi det fysiske arbeidet i terrenget i mai. Til høsten vil det være full aktivitet, sier han til avisen.

Roen anslår at rundt 250 lokale og innleide personer vil være involvert i veibyggingen, og at totalt 500 personer vil delta i prosjektet, hvor Hæhre selv stiller med halvparten.

Den nye veistrekningen omfatter 8,8 kilometer med firefelts motorvei og rundt tre kilometer tilførselsvei fra Blørstadkrysset til eksisterende E39 ved Tredal. Prosjektet inkluderer to større broer, to tunneler og et kryss ved Blørstad.

Veien skal etter planen åpne i 2028, ett år senere enn opprinnelig planlagt.

– Under tilbudsprosessen fikk vi tilbakemeldinger fra tilbyderne om at gjennomføringstiden var for knapp. Vi ga dem derfor seks ekstra måneder, og ferdigstillelse er nå satt til juni 2028, uttalte kommunikasjonsdirektør i Nye Veier, Christian Altmann, til N247 2. januar.

Reguleringsplanen for strekningen ble vedtatt i juni 2022, og kontraktsverdien er satt til 2,2 milliarder kroner ekskl. mva.

Opprinnelig var planen å bygge sammenhengende fra Mandalskrysset til Herdal i Lyngdal, men på grunn av prisvekst vinteren og våren 2022 ble prosjektet delt i to. Ifølge Nye Veier pågår fortsatt arbeidet med å klargjøre resten av strekningen fra Blørstad til Lyngdal for anbudskonkurranse.

Powered by Labrador CMS