Et godt læringsmiljø i en skole for alle

Publisert
Innsendt
Av Tormod Mjaaseth og Karl W. Strandvik
Innspill til N247, valgkampen 2015 
ET GODT LÆRINGSMILJØ I EN SKOLE FOR ALLE                                           
Søgne har i den senere tid fått erfare effekten av negativ omtale rundt uløste utfordringer i skolen. Mobbing og sviktende læringsmiljø er satt under lupen i forbindelse med barns ulike utfordringer i skolehverdagen. Vi har sett at organisasjoner, enkeltpersoner og offentlige etater har uttalt seg om dette i avisspaltene. 
Andre har påberopt seg taushetsplikt eller valgt å være avventende med sine uttalelser. Søgne Høyre er fra flere hold blitt utfordret på temaet. Det er bra at vi som folkevalgte blir utfordret, og vi tar dette temaet svært alvorlig. Vi vil derfor med dette gi vårt politiske tilsvar til de som utfordrer oss.
Undertegnede er kandidater på Høyres kommunevalgliste i Søgne. Vi har registrert at politiske beslutninger om barns skolehverdag, i noen tilfeller ikke har gitt tilstrekkelige og forventede resultater slik Opplæringsloven forutsetter. Denne loven skal sikre retten til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle elever.
Skolen skal altså ha et godt og inkluderende læringsmiljø hvor det stilles krav til aktiv forebygging og oppfølging der noe har gått galt. Dette er en visjon alle som har sitt arbeid i skolen er vel kjent med, og innebærer tilrettelagt læring for alle barn; både for de som er flinke, for barn med nedsatt funksjonsevne som trenger tilrettelagt læring og til barn som sliter med en tilpasning i skolemiljøet.            
Vi opplever dessverre at skolehverdagen for flere oppfattes som vanskelig og uholdbar. Vi har gjennom media fått presentert eksempler den senere tid, der foreldre og barn har hatt en opplevelse av mobbing, og at tiltakene som skal forhindre dette ikke har vært oppfattet som tilstrekkelige.
Vi vil understreke at de aller, aller fleste vi snakker med, og vi selv, har et bilde Søgneskolen som gir et godt hovedinntrykk. På tross av dette opplever vi nye mobbesaker, barn og unge med utfordrende adferd, med sviktende rammebetingelser og pårørendes beslutning om skoleflytting. Dette gir grunn til refleksjon og krav om handling fra kommunens politiske og administrative ledelse.  Det er et spørsmål om å sikre barn en god hverdag i skolen i samsvar med alminnelig folkeskikk, det vil si i henhold til det som er hensikten med Opplæringsloven.
Som politikerne må vi også ta dette innover oss og være dristige nok til å stille spørsmål om ikke strukturelle forhold og budsjettvedtak har bidratt til dagens situasjon. Krevende utfordringer får sine topper gjennom skoleåret, mens budsjettvedtak ligger fast.  Melder fagetatene et varsko? Og er det lett å få gjennomslag for tilleggsbevilgning? Er det lagt tilstrekkelig til rette for læreres etter- og videreutdanning, som kan gi den nødvendige dybdekunnskap for å forstå barns ulike adferdsforstyrrelser?
Kompetanse om tilrettelagt utdanning som innebærer kunnskap, innsikt og klokskap må være til stede for en god dialog og et godt resultat mellom skolen og pårørende. Skolen må være tydelig og oppriktig overfor foreldre i sitt samarbeid om hvordan skolehverdagen fungerer, og om hvordan eleven blir ivaretatt. Og beslutninger som gjøres må følges opp med en forpliktende handling.
Med bakgrunn i de mange spørsmål om mobbing og andre utfordringer vi har i skolen, har Søgne Høyre arbeidet grundig med sitt program med den hensikt å skape en skole for alle i et godt læringsmiljø. Et program som skal brukes aktivt i ulike politiske organer i tiden fremover.
Skal den offentlige skolen beholde sine fortrinn og forbli en skole for alle, er det et godt utgangspunkt å ta lærdom av hva andre lykkes med.  Utvidede erfaringer gjennom samhandling på tvers av kommuner og med private skoler er en viktig kilde som skaper en verdifull tilleggskompetanse når man står over krevende utfordringer. 
Vi har i Søgne kommune muligheter til å se og lære av meget positive resultater i private skoler som Samfundet og Oasen driver. Der har man blant annet lykkes godt med reduksjon i klassestørrelser og lar elever som er innvilget sær tiltak i opplæringen få beholde tilskuddet som øremerkede tiltak. Hvorfor er det så mye enklere for en privat skole å iverksette slike tiltak?
           
Målet for møtet med skolen er at elever og foreldre skal få en god opplevelse fra første dag i møtet med skolen. Det er dette som skal farge holdningen i hverdagen og være det grunnskolen strekker seg etter. Det er velkjent at en elev må føle trygghet og trivsel for å kunne lære. Dette er jo også skolens visjon, som Høyre i Søgne vil skal være virkelig – for alle!
Søgne, 9. august 2015
Karl W. Strandvik        
Kandidat Søgne Høyre
Tormod Mjaaseth
Kandidat Søgne Høyre
Powered by Labrador CMS