
- Et knallår med krydder og kaffe
- Vi har utrolig bra folk her, både de 24 faste medarbeiderne og ungdommer vi har her på sesongarbeid. I tillegg har vi vært tro mot konseptet vårt, men resultatet i 2018 var over forventet, sier eier og daglig leder av Cemo AS, Per Ole Pedersen til N247.
Bedriften på Mjåvann, som har spesialisert seg på krydder og kaffe pluss et innslag av te, omsatte i 2018 for over 75 millioner kroner. Det er ifølge Pedersen 10 millioner mer en budsjettert og gav et resultat før skatt på nær 7,5 millioner kroner.
- 2017 var et mellomår for oss etter at vi flyttet hit til Mjåvann for to år siden. Vi forventet derfor vekst i 2018 og har et mål om etter hvert å nå en årsomsetning på 100 millioner. Veksten i fjor var likevel større enn forventet, men den kommer nok som et resultat av at vi nå har alt på plass og er rigget for større oppgaver, fortsetter Pedersen.
Han legger vekt på bedriftens konsept om å fokusere på mat og at selskapet har hånd om hele produksjonslinjen fra ide til design og et produkt pakket og klart for forbrukeren.
Artikkelen fortsetter under bildet.

- Kundene får alt fra en plass, og de vet hva de får, sier bedriftslederen som leverer både til større kjedebutikker og enkeltstående utsalg og restaurantbransjen. (Foto: Jon Aamodt).
Han understreker at resultatet i 2018 ikke skyldes eksepsjonelle grep dette året, men sier bedriften er bygget opp stein for stein i et fornuftig tempo og har i dag en kundemasse med god spredning. Bedriften har i tillegg spesialisert seg på gavepakninger og allerede nå mens sommersola varmer i lyse sommerkvelder, går to ganger 20 ungdommer på skift og klargjør årets julepakker.
Cemo Care
- Vi handler råvarer fra noen av verdens fattigste land, og derfor synes vi det er viktig at vi gir noe tilbake. Med dette i tankene har vi etablert Cemo Care som er en del av Cemo AS. På våre kaffeposer kan du se hvor mange kroner av prisen som går til Cemo Care og derfra uavkortet tilbake til lokalsamfunn i de land vi handler fra. Gjennom Cemo Care støtter vi ulike prosjekter for barn og unge gjennom fotball i Mathare og skoler i Kibera og Kisumi i Kenya. Det er barn og unge som er fremtiden, derfor kanaliserer vi vår støtte spesielt til dem, sier Pedersen.
Kaffe til bedriftsmarkedet
Med eget kaffebrenneri og kaffe som en vesentlig del av sin produktportefølje er det ikke uventet at Pedersen ønsker å utvikle denne delen av virksomheten ytterligere.
- Det drikkes mye kaffe på jobb, og det er derfor ikke unaturlig av vi i tiden som kommer styrker satsingen om leverandør av kaffe til bedriftsmarkedet. Gjennom Cemo Professional vil vi tilby kaffe og nødvendig utstyr til alt fra hjemmekontor til hotell- og kantinedrift, sier Pedersen om bedriftens nyeste satsingsområde.
Bildet under: I lokalene på Mjåvann har Cemo sitt eget kaffebrenneri. Det er Steinar Svenning og Jon Erik Bredland som her viser fram maskinparken i kaffebrenneriet. (Arkivfoto: Jon Aamodt).


- Vi forventet vekst i 2018, men ikke så sterk vekst som resultatet viser, sier Pedersen. (Foto: Jon Aamodt)