
- Faktisk mye å rope hurra for
- I år er det faktisk mye å rope hurra for, i både rådmannens forslag til budsjett og økonomiplan, og i budsjettkameratenes justeringer av dette. Jeg registrerer at man endelig tydelig tar konsekvensen av hvor ekstremt mye billigere det er å forebygge enn å reparere. Dette sier Tone Martha Sødal, leder av Kommunalt Foreldreutvalg (KomFug) i Søgne.
- De seks styrende partiene signaliserte jo tirsdag at de ønsker å ytterligere midler til skole, og ber om en sak til tjenesteutvalget der disse pengene skal fordeles, fortsetter hun.
Innspill
- KomFug har flere gode forslag inne i sitt innspill til budsjett/økonomiplan, blant annet opprettelsen av en fast post på driftsbudsjettet, som kan tas i bruk når skolene får inn spesielt ressurskrevende elever.
- Dette er nemlig en økende trend, ifølge rektorenes innspill til økonomiplanen. Signalet fra de seks partiene om økt lærertetthet er etter min mening kompatibelt med dette, ved at disse elevene da ikke vil ta ressurser fra øvrig undervisning, slik tilfellet er i dag. For eksempel er lærertettheten ved Tinntjønn skole denne høsten merkbart redusert, på grunn av pålegg om inntjening av tidligere overforbruk til særlig ressurskrevende elever, sier Sødal.
Forebygge
- KomFug har i årevis løftet frem hvor mye billigere det er å forebygge enn å reparere, og hvor mye livskvalitet som kan reddes ved tidlig innsats. Selv om det er en lang vei å gå her, synes vi årets budsjettforslag tar viktige skritt i riktig retning.
- Det ligger inne forslag om miljøarbeider-delstillinger på alle skoler, noe vi mener er et treffsikkert tiltak for å hjelpe unger der de er. Det foreslås beredskapsteam og mobbeombud, økt samarbeid mellom de forskjellige etatene, økte ressurser til helsesøster og psykolog, samt økt satsing på etterutdanning av lærere, noe som også er bra for elevene, både faglig og sosialt, påpeker Sødal
Styrke
De seks budsjettkameratene har denne uken signalisert at de ønsker å styrke skolebudsjettene ytterligere, ved å tilføre 500 000 kroner ekstra, som skal fordeles på skolene.
- De ønsker å øke lærertettheten, og det er bra. Men hvordan skal de gjøre dette konkret? Her har KomFug noen innspill, sier lederen.
Krevende
- Rektorene melder inn at de får stadig flere elever med store problemer, elever som krever mer enn skolen har mulighet til å tilby. KomFug mener at disse elevene trenger en såkalt «alternativ læringsarena», også før de når ungdomsskolealder. En slikt sted å være, og lære og kjenne mestring, utenfor de vanlige skolebyggene, finnes ikke i Søgne i dag. Dette skaper mye bråk og uro, hver dag, i flere skoleklasser i Søgne, der det dermed blir vanskeligere å fokusere på fag og læring. Dette er noe vi i Kommunalt foreldreutvalg kjenner igjen fra egne skoler, fortsetter Sødal.
KomFug mener også at penger bør puttes i en egen post på driftsbudsjettet, som bare skal brukes når en skole har slike svært ressurskrevende elever, for å sikre at disse elevene får det de har krav på, uten at det går utover den "vanlige" undervisningen.
- I tillegg til dette mener vi innstillingen til rådmannen bommer i anslaget til norskundervisning for fremmedspråklige. Antall fremmedspråklige elever i Søgne kommer til å eksplodere de nærmeste årene, og vi kan ikke se at det er tatt høyde for dette i budsjettet, sier Sødal.
Innspill
Kommunalt Foreldreutvalg sendte den 27. november et innspill til Søgne kommunes økonomiplan for de neste fire årene. Det kan du lese i sin helhet under.
Uttalelse fra Kommunalt Foreldreutvalg i Søgne om rådmannens innstilling til økonomiplan 2016-2019, samt budsjett for 2016. Enstemmig,
"Kommunalt Foreldreutvalg (KomFug) i Søgne bifaller tendensen for tidlig innsats i rådmannens forslag til økonomiplan 2016-2019, samt budsjettet for 2016.
Vi ser med glede økonomiplanens økende fokus på såkalt "venstreforskyvning", som med enkle ord betyr å bruke mer penger på forebyggende arbeid, og er enig i stadfestelsen av at det å bidra til en trygg og god oppvekst er en av kommunens absolutt viktigste oppgaver.
Å forebygge er svært mye billigere enn å reparere.
Og det å komme inn tidlig med god og relevant hjelp til enkeltindivider og miljøer, før problemer vokser, og muligens mangedobles, gir stor effekt på innbyggernes livskvalitet, helse og fremtidig arbeidsevne.
KomFug er stolt av at arbeid mot mobbing blir tatt på alvor, systematisert og satt på dagsorden i Søgne kommune, blant annet ved at både et beredskapsteam, og arbeid med organisering av et mobbeombud, nå blir realisert.
På skolene kommer barn og unges mangfoldige utfordringer tydelig til syne, og det trengs personer som har faglig og personlig kompetanse til å møte disse nettopp der elevene er, det vil si på skolene.
Derfor støtter KomFug forslaget om å ansette miljøarbeidere på alle skoler.
Vi ser også positivt på målet om bedre samhandling mellom oppvekstsektoren og helse- og omsorgssektoren. Her mener vi Søgne kommune, som de fleste andre, har mye å hente. Barn og ungdoms helse og trivsel er resultat av en helhet, der forskjellige deler spiller inn på hverandre og samhandler.
At det blir lagt til rette for at etater samarbeider til barns beste, er derfor positivt.
KomFug bifaller innstillingen om å gi skolene en særskilt sum penger (foreslått 40 000 kroner) til kvalitetssikret norskopplæring for hver nye minoritetspråklige elev som kommer.
KomFug vil så peke på at den samlede summen som foreslås bevilget til dette, 200 000, bare gir plass til fem slike elever i Søgne-skolen hele neste år. KomFug mener det er lite realistisk tall.
Enhetslederne i skolene signaliserer at de opplever å få inn et stadig økende antall enkeltelever som trenger mer enn skolen kan gi innenfor sitt opprinnelige mandat. Det er snakk om særskilt utagerende elever, eller særskilt innadvente barn, ofte fulgt av psykiske lidelser.
Disse barna har krav på samme tilpassede undervisning som alle andre. Det sier seg selv at dette er utfordrende å få til uten økte midler.
KomFugs medlemmer gjenkjenner problemene som her blir beskrevet, og har tidligere pekt på behovet for å kunne gi også de yngre elevene, det vil si elever i barneskolen, en alternativ læringsarena en eller flere dager i uka, etter modell av "Smia" eller annet, som kan gi ro, mestring og læringsutbytte. Vi vil igjen trekke frem dette som et godt og konstruktivt forslag.
Flere av skolene har de siste årene hatt enkeltelever med særskilt sterke behov, som har krevd omfattende ressursbruk.
Vi ser nå at mange av de resterende elevene nå må "betale prisen" for dette, ved at lærer-ressurser på enkelte skoler er blitt trukket fra ordinær undervisning.
KomFug mener dette med tydelighet viser hvor sårbare skolenes budsjetter er overfor særlig ressurskrevende elever.
KomFug vil derfor foreslå at det opprettes en egen post på skolenes driftsbudsjett, som bare skal tas i bruk i de tilfellene enkeltelever trenger særlig ressurskrevende tiltak. Dette vil i større grad sikre at det er midler til å støtte disse elevene, samt bidra til å gi større forutsigbarhet og kontinuitet i skolenes generelle undervisningsmiljø.
KomFug viser til de politiske partienes vektlegging av forebygging og tidlig innsats i sine program, samt til plattformen som det politiske flertallet i Søgne samlet seg om etter valget, der barn og unges oppvekstvilkår var viet et særlig fokus.
Vi ber Søgnes politikere ta signalene om venstreforskyvning på ytterste alvor. Vi erkjenner at kommunens oppgaver blir stadig større og mer krevende, og at kampen om midlene er hard.
Vi ber derfor, nettopp nå, Søgnes politikere ta et tydelig lederskap, med klare, fremtidsrettede prioriteringer.
Ikke la oss i Søgne kommune komme i en situasjon der om få år problemene vokser oss fullstendig over hodet, fordi man skal spare noen kroner på det viktige forebyggende og fruktbare arbeidet overfor barn og unge i 2016".
27.november 2015
Kommunalt Foreldreutvalg i Søgne