Ravnedalen Live arkivbilde.

Ravnedalen Live satser på kortreist mat fra Søgne-produsenter

Publisert
Kokk Hege Velve og matsjef festivalsjef Mira Svartnes Thorsen.

– Nå lanserer Ravnedalen Live Ravnedalen Nærmat, vår egen matfestival, og det gjør vi med lokale bønder i spissen. Vi i Ravnedalen Live liker ren mat fra lokale bønder. Derfor velger vi å servere kun kortreist mat fra eget kjøkken under årets festival, sier Stella Brevik, kommunikasjonssjef i Ravnedalen Live til N247.

– Vi er opptatt av å styrke den lokale økonomien og folkehelsa. Derfor slår vi flere fluer i en smekk når vi gjør nettopp det, samtidig som vi gir publikummet vårt gode og nye smaksopplevelser utdyper hun.

Arrangørene av festivalen har det de selv omtaler som et stort og hårete mål, som betyr at de skal bare servere ren og lokal mat på festivalen, samt produsere minimalt med avfall og matsvinn.

Søgne-bonde Helge Pettersen skal i år som i fjor levere kortreiste egenproduserte varer til Ravnedalen Nærmat.

– Vi har eget kjøkken med egne kokker på festivalområdet. I fjor lagde vi også egen festivalmat og serverte da 600 porsjoner, men i år satser vi større, sier Brevik videre.

Hun legger til at festivalen i fjor fikk ned søppelforbruket fra 1,3 tonn til 280 kilo. En håndfull plast var blant annet alt som var igjen etter 600 matporsjoner. I år er målet 19 gram restsøppel per publikummer, noe som tilsvarer tre seigmenn.

«Søgnebønder»

Til fjorårets festival leverte Søgne-bonde Helge Pettersen kortreiste produkter fra Tofteland gård. I år utvides samarbeidet med grupperingen 4640 Søgne. Det betyr i praksis at Per Try gjennom selskapet TaGo skal levere lefser, lomper og mel, Tråne Gård skal levere egg og Slakteren i Søgne skal levere Søgneskinke og wienerpølser.

Mel fra korn dyrket på jordene i Søgne like ved TaGo som produserer lefser og lomper. Produkter Søgne-bonde Per Try leverer til årets festival.

– Vi ser på dette kun som en forsiktig start på et større og mer langsiktig samarbeid, men det krever planlegging og tidligere involvering for at våre lokale produsenter skal kunne utvide produktspekteret vi kan levere, sier Terje Ø. Pettersen i 4640 Søgne til N247.

Pettersen setter stor pris på initiativet fra festivalarrangøren som går foran med et godt eksempel på hvordan lokal kortreist mat i større grad kan komme ut til lokale forbrukere.

– Vi har lenge hatt et sterkt ønske om å levere egenproduserte varer lokalt, men rigide innkjøpssystem med lite fleksibilitet er ofte et hinder for å få dette til. Det vi nå håper å få til med arrangør Dirty Old Town ser vi på som en begynnelse av noe vi har stor tro på for fremtida, utdyper han.

Utfordringen for produsentene er at de ikke på kort varsel kan levere annet enn produktene som allerede er i vekst. For fremtidige leveranser vil det derfor være essensielt at kunder på forhånd definerer behov overfor produsentene.

– Produkter vi skal levere i sesong må såes og plantes i jorda lang tid før de kan høstes. Dette må produsentene planlegge og ha oversikt over før sesonger starter opp tidlig om våren. Vi kan da tilpasse dyrking og produksjon ut fra kunders ønsker og behov, og våre lokale produsenter vil kunne levere et langt bredere sortiment enn hva som er tilfelle akkurat nå i år, sier Pettersen.

Om Ravnedalen Live:

  • Årets festival er større og søker et bredere publikum enn noen gang før, med artister som Sigrid, Susanne Sundfør, Highasakite, Lissie og Alphaville, blant mange flere.
  • Ravndalen Live er en firedagers festival i Norges vakreste naturpark.
  • Siden starten i 2016 har festivalen utviklet seg til å bli et av de mest kjærkomne innslagene i den sørlandske sommeren.
  • Festivalen driftes av Dirty Old Town, som er Kristiansands største frie helårsarrangør. Selskapet eies av gründerne Mira Svartnes Thorsen og Jan Kenneth Transeth.
  • Siden oppstarten i 2010 har vi arrangert over tusen konserter, festivaler og events på Sørlandet.

Ravnedalen Live har de siste årene blitt spesielt kjent for vår bærekraftige profil, og har blant annet blitt invitert til å holde presentasjon av vårt bærekraftarbeid for resten av kulturbransjen i Norge. Dirty Old Town, arrangørene bak festivalen, er også stolte av å bli nominert til «Årets inspirasjon» fra Norske Kulturarrangører for å være en inspirasjon i utviklingen av en verden som løser problemer - ikke lager nye.

Bærekraftstiltakene festivalen gjennomførte i 2022:

  • Plastglass-avgift
  • Crew med egne, gjenbrukbare vannflasker
  • Strenge leverandørkrav
  • Sirkulært matprosjekt med lokalproduserte råvarer, laget fra bunnen av
  • Oppfordringer om å drikke av boks og flaske
  • Team som finsorterte avfallet
  • Benyttet lån og leie av utstyr
  • Koordinerte innkjøp
  • Elektrifiserte 95% av egen drift
  • Arrangerte ryddeaksjon i nabolaget (Grim, Ravnedalen, Baneheia)
  • Forskningsprosjekt nasjonalt/internasjonalt om bærekraftige opplevelser
  • Økte antall lønnede på festival
  • Skrev bærekraftstrategi
  • Var sertifisert som Miljøfyrtårn
  • Nesten all infrastruktur var gjenbruk
  • Dekor var nesten utelukkende basert på gjenbruk og er trygt plassert på lager, slik at det kan brukes igjen i år
  • Gjorde grønne sponsoravtaler
Powered by Labrador CMS