Forslaget om piggdekkavgift: Betinget varighet

Publisert

Miljøpartiet De Grønnes gruppeleder Marthe Marte Rostvåg Ulltveit-Moe hadde ingen definisjon på hva som skal defineres som grisgrendte strøk når flertallskoalisjonen i bystyret fra neste år vil innføre piggdekkavgift i Kristiansand kommune. Etter forslaget skal det gjennomføres en soneinndeling hvor beboere i grisgrendte strøk unntas fra avgiften. 
- Det er en definisjon jeg ikke kan si noe om i dag, men som vi vil be administrasjonen om å komme tilbake til bystyret med, svarte gruppelederen. 
Gjetter på resultat
Ulltveit-Moe fikk også spørsmål om grunnlaget for de budsjetterte netto fire millioner kroner i årlig piggdekkavgift som er lagt inn i koalisjonene budsjett.
- Dette er en gjetting ut fra erfaringer som er gjort i Stavanger som innførte piggdekkavgift for ikke så lenge siden. Det er en større by en Kristiansand, men det er flere som kjører på piggdekk her. Jeg tror ikke anslaget er så hakkende galt, svarte gruppelederen til dette spørsmålet. 
Betinget varighet
Under avstemningen i bystyret onsdag kveld ble et tilleggforslag fra Høyre om at bystyre ber om at piggdekkavgiften opphører når 85prosent av bilene kjører piggfritt vedtatt. Forslaget som sier at når målet på 85 prosent er nådd skal tiltaket evalueres og opp til ny politisk behandling, ble  vedtatt med 38 mot 33 stemmer. 
Sist oppdatert 16.12.2020 klokken 20:31 av Jon Aamodt
Uten at det er foretatt beregninger, gjettes det på hva en piggdekkavgift vil tilføre bykassa. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS