
Første helelektriske anleggsbil i landsdelen
Torsdag ble den første tunge helelektriske anleggsbil i landsdelen levert til Agder Massetransport AS som holder til på Hamresanden. Det er en Volvo FE Electric med totalvekt på 27 tonn, og prisen er vel fire millioner kroner, med støtte på 1,5 millioner kroner fra Enova.
Gleder seg
Anders Ramsland bor i Songdalen, og han har jobbet i bedriften siden mars måned. Ramsland får «æren» av å være den første sjåføren som skal kjøre bilen i det daglige.
- Jeg gleder meg veldig. Dette blir jo som en ny verden på jobb, sier en blid Ramsland til N247 der vi møter han ved bedriften Trucknor på Mjåvann.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Der var han sammen med et knippe andre involverte personer. Blant annet Frank Ilebekk som 1. september blir ny leder i transportbedriften. Han forteller videre;
- Et anbud fra Kristiansand kommune om en rammeavtale var foranledningen til investeringen. I anbudet la kommunen inn at de som kunne tilby en fossilfri tung lastebil, ville bli foretrukket. Firmaet har også et godt samarbeid med Avfall Sør Næring AS. De syntes det er kjempepositivt at alle deres kunder i Agder nå kan få jord levert på en miljømessig god måte.
Veldig stolte
Tom Jarlsby er salgssjef hos Volvo-forhandleren Trucknor på Mjåvann. Han sier at kommunen har allerede bestilt en bil, og at de er stolte over å kunne levere en helelektrisk løsning til en lokal kunde som Agder Massetransport AS.
- Det er flott at en lokal aktør vil gå inn og markere seg ved å investere i en miljøvennlig løsning, som i dag koster vesentlig mer enn en tradisjonell diesel lastebil, sier Jarlsby, og fortsetter;
- Vi har jaget vekt hele veien på denne bilen, som har fire batterier som til sammen veier cirka to tonn. Det er valgt et tipp-påbygg og det er valgt aluminiums hjul, som bidrar til lettere bil og høyere nyttelast. En treakslet anleggsbil som dette har normalt en tillatt bruksvekt på 26 tonn, men myndighetene tillater ett tonn mer totalvekt, fordi det er nullutslipps lastebil.
Artikkelen fortsetter under bildet.

Salgssjef hos Volvo-forhandleren Trucknor, Tom Jarlsby (t.v.), Frank Ilebekk som tiltrer som daglig leder hos Agder Massetransport AS 1. september og sjåfør Anders Ramsland under overleveringen av den helelektriske lastebilen. (Foto: Arild Hansen).
Støtter overgangen
Enova som støtter overgangen til mer miljøvennlige transporter går inn og dekker 40 prosent av merkostnaden for en elektrisk lastebil. Men fortsatt blir dette en større investering for transportøren enn ved bruk av tradisjonelle løsninger.
Daglig leder ved Hamresanden-bedriften Frank Ilebekk avslutter slik;
- Vi har faktisk i tankene om å investere i en bil til. Det er viktig at noen går foran i skiftet til mer miljøvennlige transporter, men det koster også ekstra. Denne bilen vil kunne jobbe for kommunen midt i sentrum uten å ha noe som helst utslipp. Batteriene er også blitt så bra at den kan benyttes som en annen bil i en vanlig arbeidsdag.
Fakta:
- Volvo FE Electric- helelektrisk lastebil
- Akselkonfigurasjon 6x2 med styrende sisteaksel
- Akselavstand: 3,90 meter
- Egenvekt: 13.800
- Nyttelast: 13.200
- Totalvekt: 27 tonn
- Motor og drivverk: to elektriske motorer, maks effekt 400 kw
- Girkasse: To trinns automatisk
- Batterier: 4 600 volts andre generasjons batterier, totalt 265 kw-timer
- Rekkevidde, normalt 10-15 mil
- Påbygg: Lett dumperkasse fra Maur Bilpåbygg
- Bilen har aluminiumsfelger som sparer vekt
- Pris: Vel fire millioner, støtte fra Enova på cirka 1,5 million kroner

- Jeg gleder meg veldig. Dette blir jo som en ny verden på jobb, sier en blid Anders Ramsland som skal kjøre bilen til daglig. (Foto: Arild Hansen)