
«Frislipp» av dybdedata, en liten gave til hummerfiskerne?
I oktober «slippes» dybdedata ned til 30 meters dyp og blir tilgjengelig for alle. Det vil si at det er opp til kartleverandørene å legge dataene inn i sine kartoppdateringer.
- Det er ikke slik lengre at Kartverket deler ut kartene til private. De gjør kartene tilgjengelige for kartprodusentene som igjen sender ut oppdateringer til sine brukere av kartplottere, sier Terje Nuland, fagleder geodata i Søgne kommune.
- En «ny verden»
- Jeg leser at dette blir en «ny verden» for brukere av plottere, men dette tar jeg med en liten klype salt. Kartene er ikke så gode at vi kan se overganger mellom sandbunn og gjørme for eksempel, men den tiden vil komme. Det er nå utviklet lasersystemer som kan lese bunnforholdene på en betydelig bedre måte enn vi kan med en sonar og derfor ser fremtiden lys ut i så måte, sier Nuland.
Avhengig av hvor mye kartleverandørene er villige til å tilrettelegge programvaren til plotterne, vil det fremover også bli mulig å dele innsamlet data direkte fra ekkoloddet i båten.
Seniorrådgiver Trond Langemyr i sikkerhetavdelingen i Kystverket sier til båtliv.no at i tillegg til at disse dataene blir tilgjengelige betyr det nye regelverket også store endringer for brukere av ekkolodd med kartplottere som har moderne løsninger.
- Deling av data
- Flere leverandører har nemlig de siste årene lansert muligheten for å dele hverandres bunninformasjon etter at man har scannet områder man har kjørt over. I Norge har denne funksjonen vært tilbakeholdt fordi den av forsvarsmessige grunner har vært ulovlig å dele.
- Det skjer ikke noe fra dag én. Først må produktene lages, men dataene er der. Kystverket har vært veldig pådriver for sikkerheten, satt langt inne for forsvaret som ønsket å holde hemmelig av hensyn til miner og ubåter. De ville opprinnelig bare tillate 20 meter, men vi sto fast på 30 meter, sier Langemyr til nettstedet.

Skjermdump av Navionics sonarkart slik det ser ut i dag. En vesentlig forbedring ventes fra oktober, dersom kartleverandørene velger å dele informasjonen fra Kartverket. (Foto: Skjermdump)