
Frykter alvorlige ulykker: – Når skal vettet tas i bruk?
Årets russefeiring er over, og neste års russ har allerede startet planleggingen og forberedelsene til sin feiring som avgangselever ved videregående skole. Men feiringen får også Statens vegvesen til å slå alarm. De frykter alvorlige ulykker i fremtiden og spør seg når foreldre og elever skal begynne å bruke vettet.
Over halvparten av alle russebiler og russebusser som ble stoppet i kontroll langs veien under årets russetid, fikk bruksforbud og fikk ikke kjøre videre.
Ti av disse kjøretøyene ble i tillegg anmeldt til politiet, ifølge Statens vegvesen.
Tilbyr gratis kontroller – men nesten ingen kommer
I år, som tidligere år, tilbød Statens vegvesen russen å komme på gratis kontroll med russebilen eller russebussen. Dersom kjøretøyet ble godkjent, fikk det et oblat i frontruten som viser at det er trafikksikkert. Likevel er det stadig færre som benytter seg av tilbudet.
Ved trafikkstasjonen i Kristiansand var det bare 24 russebiler og fire busser som tok imot tilbudet, sier pressevakten for Trafikant og kjøretøy, Synne B. Killingland i Statens vegvesen til N247.
– Det er svært bekymringsfullt at så få velger å sjekke om russebussen eller russebilen er i trafikksikker stand, sier Øyvind Lund i Statens vegvesen etter årets russetid.
Totalt i Norge kom bare 133 russebusser og -biler på gratis kontroll i år.
– Det er spesielt bekymringsfullt når tilbudet er gratis. Vi stopper russebiler og russebusser langs veie med blant annet dårlige bremser og rustne bærekonstruksjoner. Det er stor grunn til å frykte at det verste kan skje før eller siden, advarer Lund.
– Må det skje en katastrofe før bedrifter som leier ut russebusser, elever og deres foresatte tar til vettet?
Ba om hjelp
I år ba Statens vegvesen både Skolmar AS og arrangørene av landstreffene i Stavanger og Halden om hjelp til å få russen til å møte opp til gratis kontroll.
Skolmar AS har oppfordret russen til å benytte seg av tilbudet.
– Vi ba i tillegg landstreffene vurdere å kreve at alle russekjøretøy som møtte opp, skulle ha oblat i frontruten. Vi oppfordret også Skolmar AS til å stille krav om oblat fra Statens vegvesen for kjøretøy de sponset eller samarbeidet med.
I tillegg ba vi dem vurdere å inkludere dette som et av kriteriene for å bli kåret til Årets Russedress-buss.
– Alle har sagt at de gjerne vil bidra, men i år var vi i Statens vegvesen litt for sent ute til at aktørene kunne stille slike krav. Forhåpentligvis får vi god drahjelp fra dem neste år, avslutter Lund.