
Handelsøkning i Søgne og Songdalen
Varehandelsanalysen for Songdalen og Søgne, viser at det ble handlet varer og tjenester for 271 millioner kroner i Songdalen i 2014. Dette er en økning på hele fem prosent, noe som gjør at Songdalen er den kommunen i Knutepunkt Sør-området som har den største handelsveksten, kun slått av Birkenes som fra 2013 til 2014 fikk en handelsvekst på 6,1 prosent.
For Søgnes vedkommende ble det handlet varer og tjenester for 646,6 millioner kroner i 2014. Det gir en vekst på 2,9 prosent i forhold til 2013.
Overrasket
- Nå ble jeg overrasket, sier Pablina Repstad, leder av Søgne Handelsstandsforening når N247.no kan fremlegge tallene for handelsutviklingen.
- Det er jo veldig bra at handelen i Søgne øker. Det virker ikke alltid slik i det daglige, ettersom de som driver butikk i Søgne nok gir uttrykk for at til tider kan være noe moderat aktivitet, sier hun.
Tallene viser at det særlig er tre handelsgrupper som kan vise til stor vekst i handelen. Det er dagligvarer, sportsutstyr, spill og leker, samt annen utvalgshandel som er en samlebetegnelse og som innebefatter hudpleie, solstudio, apotek, gullsmed, optiker osv.
- Det er hyggelig at handelen innen disse gruppene øker. Vi får jobbe for at stadig flere velger å gjøre mer av innkjøpene sine i Søgne, sier Repstad.
Økt bra over flere år
Tallene viser også at handelen i Songdalen de siste fem årene har økt med så mye som 24,5 prosent, noe som i hovedsak skyldes at butikksenteret ved siden av bensinstasjonen i Brennåsen er kommet til i denne perioden.
For Søgnes del har handelen de siste fem årene økt med 8,2 prosent.
Handelsveksten i Stor-Kristiansand vokser generelt mye, og veksten er betydelig større enn i landet for øvrig. Det viser varehandelsanalysen for Kristiansandsregionen for 2014 som SpareBank1 SR-bank i Kristiansand står bak.
Tallene viser at de seks Knutepunkt Sør-kommunene Kristiansand, Lillesand, Birkenes, Vennesla, Songdalen og Søgne, endte varehandelen ut med en totalomsetning i 2014 på hele 21,7 milliarder kroner.
- Veksten er på fire prosent. Det er mer enn det nasjonale gjennomsnittet på 3,6 prosent, forteller assisterende banksjef Thorbjørn Thorkildsen i SpareBank1 SR-Bank i Kristiansand.
Thorkildsen viser til at det har vært en stor økning i varehandelen over flere år. Han forklarer dette med lønnsoppgjør som har gjort at kjøpekraften er blitt øket for både Ola og Kari. Renten er lav, prisstigningen har vært moderat, samt at utviklingen i kronekursen de siste årene har gjort at Norge har importert lav prisvekst.
Økt levestandard
- Dermed har vi fått mer penger å rutte med. Med mer penger mellom hendene har vi fått både økt levestandard og forbruk, sier Thorkildsen og viser i så måte til varegruppen sportsutstyr, spill og leker som samlet hadde en omsetning på en liten milliard og med en vekst på 7,3 prosent fra 2013 til 2014, og en økning på 21 prosent de siste fem årene, og er et uttrykk for at vi både trener mer, at flere går på helsestudio, samt at det er blitt stadig mer populært å delta på både Sesilåmi, Birken og Hovden Tour.
I Kvadraturen solgte butikkene varer og tjenester for 2,34 milliarder i 2014, opp 1,4 prosent fra 2013. Sørlandsparken, herunder også Sørlandssenteret, hadde en samlet varehandel på 3,17 milliarder, opp 7,6 prosent. Thorkildsen forklarer økningen med at den store utbyggingen som fant sted på Sørlandssenteret først gav full uttelling i fjor.
Handel avler handel
- Trenden viser at der det blir en økning i butikkarealet, går handelen opp. Dette har vi mange eksempler på de siste årene. Aktivitet avler aktivitet, sier han.
Innbyggerne i Songdalen og Søgne bruker desidert mest penger på å kjøpe mat og andre nødvendigheter på dagligvarebutikken, noe som innebærer en stor økning. Noe av veksten skyldes den generelle prisstigningen, samt at alle aktører har lagt på prisen noe som følge av landbruksoppgjøret. Ser man den siste femårsperioden under ett, har vi brukt 16,3 prosent mer på mat, brød, melk, pålegg, middager og husholdningsartikler i perioden 2009-2014, enn hva som ble gjort i de fem årene fra 2004-2008.
Ingen krise
- Tallene viser utviklingen for 2014. Sent i fjor kom fallet i oljeprisen. I kjølevannet av dette har flere bedrifter redusert bemanningen. Hvordan vil handelsutviklingen bli for 2015 disse forholdene tatt i betraktning?
- Vi har bak oss en periode hvor MHWirth, Cameron og NOV har redusert bemanningen. Velstandsutviklingen og kjøpekraftsutviklingen vil kompensere for den reelle økningen i ledigheten. Det blir interessant å se hva redusert bemanning vil få å si for psykologien og handelsmønsteret. Samtidig må vi ikke glemme situasjonen før oljeprisfallet. Da var ledigheten mellom 2,5 og 3 prosent. Det var overskudd i statsfinansene. Oljefondet har på fire-fem år doblet seg fra 3.500 milliarder til nå 7.000 milliarder. Samtidig har kjøpekraftsutviklingen vært positiv. Prisstigningen har vært og vil forbli lav. Renten er også rekordlav og vil forbli lav ifølge Norges Banks egne anslag. Det er på denne bakgrunn at alle tunge aktører og institusjoner, samt regjeringen har fremholdt at vi ikke har noen krise i Norge. Alle nyter godt av lav rente og økt kjøpekraft som følge av en sterk lønnsutvikling, i tillegg at kronekursen har medført at vi frem til nå har importert lav prisstigning, sier Thorbjørn Thorkildsen.
Varehandelsutviklingen i Agder
2013 | 2014 | Vekst 2009-2014 | Vekst 2014 |
|
Dagligvarer | 9,5 | 9,9 | 16,3 % | 4,1 % |
Klær, tekstiler, sko | 1,96 | 1,99 | 6,2 % | 1,7 % |
Annen utvalgshandel | 3,73 | 3,93 | 8,2 % | 5,3 % |
Sportsutstyr, spill og leker | 0,86 | 0,93 | 21 % | 7,3 % |
Møbler og elektro | 2,14 | 2,17 | 24,9 % | 1,2 % |
Jernvarer, fargevarer, byggevarer | 1,89 | 1,99 | 22 % | 6,1 % |
Alle tall i milliarder.
I tillegg kommer 5,93 milliarder fra området motorvogner og drivstoff (gjelder kun Kristiansand).

Daglig leder Pablina Repstad i Søgne Handelsforening sammen med styreleder i foreningen, Ragnar Olsen. (Foto: Jon Aamodt)