
Her er korridorforslagene
N247 kan tirsdag ettermiddag presentere Statens vegvesens forslag til korridorer for ny E39 fra Volleberg til Døle Bru.
Av Jon Aamodt
Lokale konsekvenser ved de ulike alternativer til E39 korridor gjennom Søgne.
Av de i alt 24 mulige korridorer som vegvesenet har vurdert
står vi nå igjen med tre hovedkorridorer. Disse tre kan også kombineres i ulike
løsninger. Den nordligste blå korridoren
har to alternative startpunkter for tunnel og kan i vest eventuelt kobles
sammen med den midterste grønnelinjen.
Den midterste korridoren har i likhet med den blå to alternative innganger på
tunnel, og denne kan i vest kobles på den nordligste korridoren. Den sydligste
korridoren ligger nærmest dagens trase og vil i vest følge nordlige eller
midterste linje.
Det er liten tvil om at de nordligste alternativet er den løsning som vil ha
minst negativ påvirkning på eksisterende lokalmiljø. Denne traseen styrer unna
de fleste boområder og vil i store trekk ligge i lite brukte områder. Unntaket
er Monan som i alle alternativer blir sterkt berørt.
I området ved Monan vil det i alle alternativer komme en forbindelse fra nye
E39 over til lokaltrafikk til Søgne sentrum og til Songdalen. Ny vei inkludert
av og påkjøring vil uansett legge beslag på arealer i dette området og medføre
store konsekvenser for bebyggelsen i nærområdet.
Området ved Lunde skole blir også påvirket ved flere av de alternative løsninger. Dersom veien ikke legges i tunnel under Vedderheia, vil den måtte krysse området Repstadveien i bro. De ulike alternativene har krysningspunkter i området nord og syd for Lunde skole og vil i ulik grad påvirke lokalmiljøet i dette området.
Sydligste trase er uten tvil den korridor som har størst påvirkning på lokale
områder. Selv om traseen går i tunnet nord for Tangvall, vil denne linjen ha
flere krysninger med eksisterende veier og boområder i området fra Tangvall til
Kjelland.
I vest vil sydligste og midterste korridor ha tilkopling i området ved Kjelland
mens nordlige korridor har av og påkjøring ved Lindelia. Dette kan ha betydning
for fremtidig trafikk fra nytt boligområde i Kjellandsheia. Ved valg av
nordligste trase vil man i liten grad fange opp trafikk fra dette området inn
mot Kristiansand.
Leder av Arealenheten i Søgne kommune, Glenn Oskar Austegard sier til N247 tirsdag ettermiddag at han må ha noen dager på seg for å studere korridorforslagene fra Statens vegvesen før han kan kommentere alternativene.
