Her er korridorforslagene

Publisert

N247 kan tirsdag ettermiddag presentere Statens vegvesens forslag til korridorer for ny E39 fra Volleberg til Døle Bru. 


Fremdriften i prosjektet er videre at formannskapet i Søgne kommune skal behandle forslagene før saken blir lagt ut til offentlig høring. Fastsetting/vedtak i planprogrammet skal etter planen finne sted i kommunestyrene i Søgne og Mandal i løpet av juni 2014.
 
De tre foreslåtte trasèene er merket med henholdsvis grønne, blå og gule streker i kartet over. De stiplede linjene viser hvor det er planlagt tunneler.
 
Av Jon Aamodt
Lokale konsekvenser ved de ulike alternativer til E39 korridor gjennom Søgne.

Av de i alt 24 mulige korridorer som vegvesenet har vurdert står vi nå igjen med tre hovedkorridorer. Disse tre kan også kombineres i ulike løsninger. Den nordligste blå korridoren har to alternative startpunkter for tunnel og kan i vest eventuelt kobles sammen med den midterste grønnelinjen.

Den midterste korridoren har i likhet med den blå to alternative innganger på tunnel, og denne kan i vest kobles på den nordligste korridoren. Den sydligste korridoren ligger nærmest dagens trase og vil i vest følge nordlige eller midterste linje.

Det er liten tvil om at de nordligste alternativet er den løsning som vil ha minst negativ påvirkning på eksisterende lokalmiljø. Denne traseen styrer unna de fleste boområder og vil i store trekk ligge i lite brukte områder. Unntaket er Monan som i alle alternativer blir sterkt berørt.

I området ved Monan vil det i alle alternativer komme en forbindelse fra nye E39 over til lokaltrafikk til Søgne sentrum og til Songdalen. Ny vei inkludert av og påkjøring vil uansett legge beslag på arealer i dette området og medføre store konsekvenser for bebyggelsen i nærområdet.

Området ved Lunde skole blir også påvirket ved flere av de alternative løsninger.  Dersom veien ikke legges i tunnel under Vedderheia, vil den måtte krysse området Repstadveien i bro. De ulike alternativene har krysningspunkter i området nord og syd for Lunde skole og vil i ulik grad påvirke lokalmiljøet i dette området.

Sydligste trase er uten tvil den korridor som har størst påvirkning på lokale områder. Selv om traseen går i tunnet nord for Tangvall, vil denne linjen ha flere krysninger med eksisterende veier og boområder i området fra Tangvall til Kjelland.

I vest vil sydligste og midterste korridor ha tilkopling i området ved Kjelland mens nordlige korridor har av og påkjøring ved Lindelia. Dette kan ha betydning for fremtidig trafikk fra nytt boligområde i Kjellandsheia. Ved valg av nordligste trase vil man i liten grad fange opp trafikk fra dette området inn mot Kristiansand.

Leder av Arealenheten i Søgne kommune, Glenn Oskar Austegard sier til N247 tirsdag ettermiddag at han må ha noen dager på seg for å studere korridorforslagene fra Statens vegvesen før han kan kommentere alternativene.

Diskuter saken i kommentarfeltet under artikkelen.
Sist oppdatert 28.01.2014 klokken 16.24 av Nicolai Prebensen
Monan blir sterkt berørt av en E 39 utbygging. (Foto: Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS