
I dag ble Rådhuset vårt
SE FLERE BILDER FRA RÅDHUSET I SLUTTEN AV ARTIKKELEN
Vikarierende prosjektleder, Ingvald Grønningsæter fra Kristiansand kommune sa til N247.no like før sluttbefaringen startet at når gjennomgangen av Rådhuset er ferdig, skrives en protokoll med eventuelle anmerkninger. Når den er underskrevet er bygget overdratt kommunen. - Fra da er er det kommunen som har ansvaret for bygget, sa han.
Når det gjelder prosessen rundt forsinkelsen av bygget, kan prosjektledervikaren pr. i dag ikke si noe om den videre saksgang. Det var den 19. november i 2012 at kommunen nektet å overta bygget grunnet problemer med skjeve gulv. Siden den gang har Veidekke AS slipt ned gulvene og lagt nytt gulv.
Har det vært en tung prosess? - Nei, jeg kom jo inn i denne byggesaken som vikar for kommunen i slutten av november og de problemene vi hadde med gulvet er nå rettet opp og det ser jo veldig bra ut nå, sa Grønningsæter. - Prosjektlederarbeidet før den tid er det jo kommunens Ole Hallandvik som har hatt.
Til stede på overtakelseforretningen var distriktssjef i Veidekke AS Petter Klev, byggeleder Halvor Vassbø fra Rambøll, anleggsleder Morten Skagestad, prosjektledervikar Ingvald Grønningsæter fra Kristiansand kommune og Ole Hallandvik samt Kenneth Harbak fra Eiendomsenheten i kommunen.
Drifts- og vedlikeholdsleder Kenneth Harbakk sier at til uken begynner innflyttingen, og hans egen enhet samt IKT avdelingen er de første som tar i bruk det nye Rådhuset. Førstkommende helg kommer flere eksterne selskap for å montere møbler, samt starte innredningen til biblioteket. - Jeg og resten av administrasjonen, gleder oss veldig til å ta i bruk det nye bygget. Det har vært mye arbeid, først ut av de gamle, inn i midlertidige lokaler, for så å flytte inn i nye lokaler igjen. Men vi har hele tiden vært i forkant av prosessen så nå gleder jeg meg bare, sier Harbak som har ansvaret for flytteprosessen. - Jeg mener vi har full kontroll på flyttingen, men det blir lange dager fremover, sier han.
IT avdelingen med Kenneth Fedog i spissen har også forberedt innflyttingen ned til minste detalj. - Alt er på plass, IT messig er vi i toppklasse, og ikke minst er alle møterom, inklusive kommunestyresalen, utstyrt med det utstyret vi trenger for å drive effektivt. Det er slutt på tidene med fjernkontroller og andre løse gjenstander som før måtte til for å få koblet opp en projektor. Nå holder det å trykke på en knapp eller to, og alt er oppe og står. Vi har testet og testet og alt virker. Jeg er så sikker på at dette går bra, at jeg selv reiser på kurs når innflyttingen starter, sier IT ansvarlig Fedog.
- Vi gleder oss vilt, fortsetter han. I det gamle Rådhuset var systemene ikke i stand til å møte dagens krav til IT trafikk. Oppstod en feil var det veldig vanskelig å finne hvor problemet lå, men de tidene er det heldigvis slutt på nå, smiler en fornøyd IT sjef som sammen med IT konsulent Håvard Severinsen og IT systemansvarlig i pleie- og omsorg Randi Jortveit har tilbragt byggeperioden på toppen av helsehuset.
Her er innflyttingsplanen:

