
- Ikke riktig at staten skor seg på frivillig arbeid
Nylig kjøpte Søgne Røde kors hjelpekorps en ny mannskapsbil. Den «nye» bilen en Mercedes Vito, 2015 modell og har kjørt rundt 400.000 kilometer. Bilen er kjøpt av politiet som har utrangert bilen. Derfor har den en litt spesiell innredning bakerst, der er det plass til tre personer på «glattcelle».
2007
I tillegg til denne bilen har Søgne Røde Kors en Toyota Hiace som er fra 2007 og har kjørt rundt 220.000 kilometer.
- Disse bilene bruker vi til frakt av frivillige til leteaksjoner eller til andre steder vi er kalt ut til. Det være seg vaktarbeide ved arrangementer eller til redning av folk som sitter fast i fjellet, for å nevne noe av det vi holder på med, sier Tom Erik Dønnestad i Søgne Røde Kors. Han er også fagleder transport i Agder Røde Kors og medlem i Ressursgruppen Transport i Norges Røde Kors.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Den bilparken er vel kanskje ikke mye skryte av Dønnestad?
- Nei, men slik er det hos oss og slik er det over hele landet. Gjennomsnittsalderen for «mannskapsbiler» i Norges Røde Kors er i dag over 11 år, og kilometerstanden er tilsvarende høy. I Agder har vi biler som er kjørt opp mot 400.000 km, mens snittet ligger på cirka 170.000 km, og snittalderen er 12 år. Alle Hjelpekorps oppgir økonomi som hovedårsak til manglende utskifting, svarer Dønnestad på spørsmålet.
Avgifter
Han forteller videre at Røde Kors betaler alle avgifter til staten på person og varebiler på lik linje med privatpersoner. Røde Kors betaler også MVA på lik linje med privatpersoner og får kun refusjon gjennom ordningen «Mva kompensasjon for frivillige organisasjoner», som dekker anslagsvis en tredjedel av MVA-utgiften til nyanskaffelser som redningsutstyr og biler.
- Dette er biler som kun brukes i tjeneste og blir ikke brukt privat. Bilene brukes i det frivillige arbeidet og det er kanskje litt usmakelig at alle de frivillige lagene i hele landet må betale fullt ut avgiftsmessig, inkludert engangsavgiften ved et eventuelt nybilkjøp, noe vi selvsagt ikke har råd til. Denne bilen som vi nylig kjøpte har en nybilpris netto på 533.711 kroner inkludert fabrikkmontert ekstrautstyr. Etter at en rabatt på nærmere 100.000 er trukket fra blir totalprisen på 955.159 kroner inklusive avgifter til staten, fortsetter han.
Sikkerhet
Dønnestad mener at en løsning på dette, blant annet med hensyn til mannskapenes sikkerhet under transport, er et avgiftsfritak med nedskrivning over tre år, likt ordningen begravelsesbiler, busser og biler for fysisk funksjonshemmede har.
- Basert på kjøp de siste årene samt en forsiktig økning på grunn av en eventuell avgiftslette har vi anslått et årlig anskaffelsesvolum på cirka 20 kjøretøy. Legger vi til grunn en gjennomsnittlig engangsavgift på 500.000 kroner blir regnestykket slik: 500.000 kroner engangsavgift ganger 20 kjøretøy er lik 10 millioner i «tapt» statlige avgiftsinntekter årlig, sier han.
220 mannskapsbiler
Norges Røde Kors disponerer per juli 2021 220 «mannskapsbiler», 60 beredskapsambulanser, 490 snøscootere og 200 ATVer som alt brukes i den frivillige redningstjenesten.
Artikkelen fortsetter under bildet.

- Vi holder en rekke førstehjelpskurs, selger lodd, jobber som vakter på frivillig basis til inntekt for innkjøp av nye mannskapsbiler med mer. Det hadde vært hyggelig å kunne kjøpe noe nyere utstyr for mannskapenes sikkerhets skyld, sier Tom Erik Dønnestad til stortingspolitiker Gisle Meininger Saudland fredag ettermiddag. (Foto: Nicolai Prebensen).
Fredag ettermiddag møtte Dønnestad rikspolitiker Gisle Meininger Saudland, fylkes- og lokalpolitiker Christian Eikeland og lokalpolitiker Tom Jørgensen, alle fra Fremskrittspartiet.
- Det er ikke riktig at staten skal sko seg på frivillig arbeid. Dette skal jeg gå videre med, sa stortingspolitikeren etter å ha hørt historien til Dønnestad.
I løpet av helgen vil han skrive et skriftlig spørsmål til finansminister Jan Tore Sanner.
Budsjettforhandlinger
- Dette er noe han plikter å svare på innen seks dager. Får jeg ikke et positivt svar tar jeg dette opp når budsjettforhandlingene starter. Dønnestad forteller at et avgiftsfritak vil bety rundt 10 millioner kroner i «tap» for staten og det har landet råd til. At frivillige skal rykke ut til redningsaksjoner i gamle og ikke like sikre biler som dagens nybiler er ikke bra, sier Meininger Saudland og får støtte av sine partifeller.
- Hadde vi fått fritak kunne vi rullere bilene oftere og ikke minst være sikre på at hvis noe skulle skje, sitter vi tryggere i nyere biler en de Røde Kors over hele landet disponerer i dag, slår Dønnestad fast.
Sist oppdatert 14.08.2021 klokken 18:46 av Nicolai Prebensen

"Nybilkjøpet" Søgne Røde Kors nylig gjennomførte er en utrangert politibil med plass til tre personer på "glattcelle". (Foto: Nicolai Prebensen)