
Innfrir kravene til responstid
Agder politidistrikt innfridde alle kravene til responstid i 2016.
-Sammenlignet med den første målingen som kom i første tertial i 2015 er dette meget tilfredsstillende for Agder. Vi har gradvis forbedret oss og innfrir nå kravene i alle tre kategorier vi blir målt, sier politimester Kirsten Lindeberg.
Politidirektoratet presenterte i fjor for første gang årsresultat for responstidstall for hele landet etter at standardisert måling ble innført. Kravene til responstid ble satt fra 1. januar 2015, og for første gang er det nå mulig å sammenligne to hele år.
Responstiden er tiden det tar fra politiet mottar melding om en hendelse til første politienhet er på stedet. Kravene gjelder ved ekstraordinære hendelser, hendelser hvor liv er direkte truet og/eller hvor det er umiddelbart behov for innsats fra politiet. Resultatene for 2016 er basert på over 10.000 målte oppdrag.
I Agder politidistrikt ble det i 2016 registrert totalt 341 oppdrag hvor responstidsmåling er foretatt.
Kravene for 2016 varierte mellom de ulike politidistriktene og det var i tillegg stilt ulike krav til responstid for de tre tettstedkategoriene. 11 av 12 politidistrikter innfridde alle kravene til responstid.
80 prosent
I kategorien tettsteder under 2000 innbyggere er kravet i Agder at politiet er fremme på stedet i 80 prosent av tilfellene innen 35 minutter. Målingene for Agder viste både i 2015 og 2016 at politipatrulje var fremme 34 minutter etter at meldingene kom inn.
- Jeg har påpekt flere ganger at vi er spesielt opptatt av

områdene i distriktene der det er store avstander, og jeg er derfor godt fornøyd med at vi er innenfor kravene i 80 prosent
av akutte oppdrag. Her har jeg også forventninger til at vi skal få enda bedre resultater når vi etablerer den nye tjenesteenhetsstrukturen, sier Kirsten Lindeberg (bidet).
25 minutter
I kategorien tettsteder mellom 2000 og 19.999 mennesker er kravet i Agder at politiet er fremme på stedet med første patrulje i 80 prosent av utrykningene innen 25 minutter. I 2015 viste målingene for Agder 23 minutter, mens i 2016 var resultatet forbedret med ett minutt, til 22 minutter.
I kategorien tettsteder over 20.000 innbyggere er kravet at politipatrulje i 80 prosent av oppdragene skal være fremme 15 minutter etter at meldingen kom inn. I 2015 innfridde ikke Agder kravet og ble målt til 16 minutter. I 2016 er Agder godt innenfor kravet med 12 minutter.
Unnsetning
- Å komme borgerne til unnsetning når de trenger rask hjelp, er en av politiets viktigste oppgaver. Vi er derfor glad for at det er satt nasjonale krav til dette og at vi nå innfrir disse, sier leder av felles operative tjenester i Agder politidistrikt, Bård Austad.
Måling av responstid gir grunnlag for kontinuerlig forbedring og erfaringslæring slik at politiet kan bli bedre.
- Vi er meget godt fornøyd med at politiets responstid er stabil eller til og med svakt redusert i en periode med en krevende omstilling. For 2017 skal publikum kunne forvente en responstid på samme nivå som i 2016. Samtidig skal vi legge en plan for en langsiktig og gradvis redusering, sier politidirektør Odd Reidar Humlegård.

- I kategorien tettsteder mellom 2000 og 19.999 mennesker er kravet i Agder at politiet er fremme på stedet med første patrulje i 80 prosent av utrykningene innen 25 minutter, skriver politiet i pressemeldingen. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)