Interpellasjon 3

Publisert

Kommunestyrerepresentant Sigrun Sæther (KrF) har sendt følgende interpellasjon til ordfører Astrid Hilde (Ap).
Ny ordning  for barn og unge som får spesialpedagogisk hjelp eller spesialundervisning
Opplæringsloven §5 omhandler spesialundervisningen i skolen i Norge. Den sier at elever som ikke har eller kan få et tilfredsstillende utbytte av det ordinære opplæringstilbudet, har rett på spesialundervisning. Videre er det PPT som utfører en sakkyndig vurdering. På bakgrunn av den vurderingen, kan kommunen fatte et vedtak om spesialundervisning.
Ved hvert trinn (barnetrinn, mellomtrinn og ungdomstrinn) skal det foreligge en ny sakkyndig vurdering. I Søgne kommune har praksisen til nå vært at det ved alle overganger mellom trinnene, blir gjort et vedtak basert på sakkyndig vurdering fra det tidligere trinnet, inntil en ny  vurdering er på plass..
PPT er et interkommunalt samarbeid mellom Søgne og Songdalen. Kommunalsjefene i de to kommunene har vedtatt at det skal innføres en ny ordning i forhold til spesialundervisningen og overgangene mellom trinnene. Barn som har hatt en sakkyndig vurdering fra tidligere trinn vil nå ikke få beholde denne  vurderingen på det nye trinnet. Dermed blir det heller ikke fattet noe vedtak om spesialundervisning før skolestart på det nye trinnet. Men om man likevel ser at eleven ikke kan nå målene i de ulike fagene, vil man få PPT til å gjøre en sakkyndig vurdering. Søgne kommune begrunner dette ut fra et inkluderende læringsmiljø og tilpasset opplæring. Thomas Nordahl har sammen med en ekspertgruppe utarbeidet en rapport som også ligger til grunn for avgjørelsen til Søgne og Songdalen. Rapporten peker på en rekke svakheter i spesialundervisningen slik den er i dag. I tillegg peker rapporten på at profesjoner med spesialpedagogisk kompetanse sitter for langt unna elevene. Tanken er at vi i Norge bør endre systemet slik at barna får raskere og mer tilpasset hjelp. Høsten 2019 vil regjeringen legge frem en ny stortingsmelding om tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage og skole. Det er på denne bakgrunn at Nordahl rapporten og andre rapporter har blitt utarbeidet. Kunnskaps- og integreringsmininister Jan Tore Sanner sier at de ikke vil endre systemet før de vet at de har noe bedre for barna som trenger det mest.
Et annet grunnlag for den nye ordningen, er en veiledning fra udir. datert tilbake til 2015. Her  vektlegges det at før PPT utfører en sakkyndig vurdering, skal skolen ha vurdert og prøvd ut ulike tiltak innenfor det ordinære opplæringstilbudet, og at dette også gjelder elever som har hatt spesialundervisning tidligere.
Veiledningen sier videre at det kan bli gjort vurderinger før skolestart om en elev har behov for spesialundervisning på ungdomstrinnet. Videre kommer det fram at det er mulig å fatte et tidsbegrenset enkeltvedtak i en overgangsperiode som bygger på sakkyndig vurdering fra barnetrinnet, inntil skolen har fattet et nytt vedtak om spesialundervisning. 
Interpellasjonen fortsetter under annonsen.
 
Unge som lever I dag har et mye større press om å prestere på skolen. Det finnes snart ingen yrker som ikke krever et fagbrev. Elever som strever på skolen vil lett kjenne at de faller litt utenfor den ordinære undervisningen. Flere av de har på barnetrinnet fått et vedtak om spesialundervisning. Dette vedtaket har oftest ikke blitt gjort i en håndvending. Flere barn opplever endelig å bli sett og hørt og får den tiden og oppmerksomheten de trenger for å klare å forstå og å henge med i de ulike fagene. De har fått en sakkyndig vurdering som gjelder så lenge elevens behov ser ut til å være mer eller mindre uendret, (referert fra sakkyndige vurderinger gjort i Søgne kommune). 
Elever som går fra barnetrinnet til ungdomstrinnet er i en veldig sårbar alder. Akkurat da skal de også bli fratatt den ekstra støtten og tryggheten som spesialundervisningen har betydd.  De får da ingen ekstra ressurser, og hvis behov, vet vi erfaringsmessig at det går lang tid før de er på plass. Disse barna er Søgne kommune sine barn, uansett om de er fra de kommunale skolene eller fra privatskoler. Barna er de som sitter igjen og kan oppleve det motsatte av hva det inkluderende læringsmiljøet var tenkt å skulle gi av tilhørighet, trygghet, trivsel og læring.
Mine spørsmål til ordfører er:
  1. Kan Søgne kommune, basert på opplæringsloven og veiledninger til loven, hindre skolene i å fatte tidsbegrensede enkeltvedtak, som bygger på tidligere sakkyndige vurderinger i en overgangsperiode, inntil skolen har fattet et nytt vedtak om spesialundervisning?
  2. Sier loven at PPT kan nekte å utføre en sakkyndig vurdering mot slutten av barnetrinnet, som vil gjelde for en overgang inn i ungdomstrinnet?
  3. Slutter den sakkyndige vurderingen fra barnetrinnet å gjelde selv om behovet er mer eller mindre uendret?
  4. Når PPT ikke vil utføre en sakkyndig vurdering, vil dette føre til at foreldrene blir fratatt retten til å klage?
Mvh Sigrun Sæther, KrF 
Sist oppdatert 26.03.2019 klokken 09:45 av Nicolai Prebensen
- Unge som lever I dag har et mye større press om å prestere på skolen, skriver interpellanten. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS