
- Må bygge veien flere steder samtidig
- Jeg håper at Nye Veier AS deler opp strekningen Breimyrkrysset - Vigeland i flere kontrakter. Det kan dette bety mye for de lokale maskinentreprenørene på Sørlandet, sier styreleder i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Arnstein Repstad til N247 torsdag ettermiddag.
Torsdag ble det klart at nye E39 fra Breimyrkrysset til Vigeland prioriteres og skal ha oppstart allerede i 2018.
- Usedvanlig positivt
- Uansett, dette er usedvanlig positivt for distriktet og vil løfte områdene vest for Kristiansand mye. Fra Søgne blir kjøretiden til sentrum av Kristiansand ikke lengre enn fra Søm til sentrum. Med tanke på den store boligbyggingen som er under planlegging i bygda, vil dette bety enormt mye, sier han.
Repstad sier videre at det ikke er avgjort om utbyggingen skal ha en eller flere kontrakter.
- Nye Veier AS sier at strekningen fra Kristiansand til Vigeland skal ha oppstart i 2018 og stå ferdig i 2022. Da kan det ikke nytte å starte i en ende. Etter mitt syn bør det bygges vei på tre til fire steder samtidig. Da kan prosjektet bli ferdig som planlagt og blir det i tillegg samme antall kontrakter kan en konstellasjon av store aktører sammen med de lokale store entreprenørene bli en realitet, fortsetter Repstad.
- Vi må ha i tankene at den største veikontrakten som noen gang er skrevet i Norge er på 2,3 milliarder kroner og hele dette prosjektet frem til Ålgård i Rogaland er satt til 48 milliarder kroner. Da sier det seg jo selv at dette blir alt for stort for enkeltentreprenører, sier han.
- Frykter du at de gigantiske selskapene ute i Europa kommer?
- Det er nok helt avhengig av antall kontrakter på hele veistrekningen. De største østerrikske og tyske entreprenørene sliter med å bygge vei i Norge. Det har vi jo erfaring med under byggingen av ny E18 i Aust-Agder for noen år siden. Også dagens kronekurs vil spille inn. Slik den er i dag kan det bli vanskelig å konkurrere med norske selskaper, sier han.
- Når det er sagt er dette uhyre positivt for hele den sørligste landsdelen og denne gigantutbyggingen vil bety enormt mye for næringslivet generelt. Det er ikke bare maskinentreprenørene som eventuelt blir involvert i veiutbyggingen som nå får et løft, avslutter han.
17. mai og julaften
- Dette kom mye raskere enn vi trodde, sier daglig leder i Repstad Eiendom, Ole Johan Bueklev.
- Jeg er imponert over det arbeidet Nye Veier AS har gjort på kort tid og det er liten tvil om at dette betyr mye for alle som driver med boligutvikling i distriktet. Det er bare å se på effekten Lillesand fikk da den nye E18 ble bygget. Nå er det vår tur og dette er som 17. mai og julaften på samme dag, sier han.
Bueklev vil berømme alle som har gjort et arbeide i forkant av dagens vedtak.
- Intens jobbing
- Det er mange som har lagt ned et formidabelt arbeid. Næringsforeningen skal fremheves og også alle de politikerne som uten at vi har vært klar over det har jobbet intenst i mange år. De får jo som regel kjeft av befolkningen, men i dette tilfelle bør de få skryt. Dagens gladmelding har enormt mye å bety for hele bygda, sier han.
- De utbyggerne som har vært litt avventende med å starte prosjekter kommer nok fort på banen nå. Bare for utbyggingen av Kjellandsheia er dette helt unikt. Jeg er overbevist om at det blir høy aktivitet der fremover, avslutter han.
Heia Søgne!
Tom Arne Aamodt i Mur i Sør AS hadde sittet i møter hele dagen og hadde ikke hørt om Nye Veier AS avgjørelse.
- Er det sant? Det er jo helt fantastisk, sa han.
- Det er akkurat dette Søgne trenger. Tilflytning er viktig for bygda og dette har jeg bare en reaksjon på; Heia Søgne, utbryter han.
Sist oppdatert 03.03.2016 klokken 20:09 av Nicolai Prebensen

Styreleder i MEF, Arnstein Repstad sier at en oppstart av ny E39 allerede i 2018 betyr enormt mye for distriktet vest for Kristiansand. (Foto: Arkivfoto)

Ole Johan Bueklev er imponert over arbeidet til Nye Veier AS. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)