
Manglende harmonisering av lønn, ukjent for sentrale politikere
Allerede i Fellesnemndas første møte i juni 2017 ble «harmonisering av lønn til sammenlignbare grupper» satt på dagsorden av blant andre tidligere Søgne-ordfører Astrid Hilde.
I et senere møte, 13. august 2018 ble det igjen understreket viktigheten av å ta vare på kommunens kanskje viktigste ressurs.
- Vi må sikre at vi får med oss det beste fra de tre opprinnelige kommunene, samtidig som vi rigger oss for fremtidens utfordringer, kommenterte kommunens prosjektleder for prosjektet oppvekst og læring.
Harmonisering har vært en gjenganger helt siden oppstarten av forhandlingene om kommunesammenslåing og blir i stor grad benyttet som årsaksforklaring når tjenestetilbud, gebyr og priser endres, ofte til ugunst for deler av kommunens innbyggere.
I møteprotokoll for Fellesnemndas møte 17.08.2018 kan vi lese: Fellesnemnda har tidligere bedt programleder starte harmoniseringsprosessen for gebyrer, avgifter og egenbetalinger fra 2019 for å sikre en gradvis overgang for innbyggerne før kommunene blir slått sammen.
I prinsipper for etablering av nye Kristiansand er det under punktet om «Kommunen som arbeidsgiver» vedtatt at lønnsharmonisering skal tilstrebes innenfor sammenlignbare grupper.
Vedtak i fellesnemnda 2019
26.03.2019 var lønnsharmonisering i nye Kristiansand til behandling i nemnda. Følgende vedtak ble da fattet:
- Fellesnemnda godkjenner fremlagte prinsipp for harmonisering av lønn og tillegg for ansatte ved overgang til ny kommune pr. 1.1.2020.
- Fellesnemnda ber programleder innarbeide i handlings- og økonomiplanen for 2020 kroner 3,5 millioner i økte driftsmidler til lønnsharmoniseringstiltak i HTA (Hovedtariffavtalen. red. anm.) kapittel 4 og inntil kroner 3,5 millioner for lønnsharmoniseringstiltak i HTA kapittel 5. Målgruppen for denne lønnsharmoniseringen er ansatte i nye Kristiansand pr. 1.1.2019 som er lønnet i Hovedtariffavtalens kapittel 4 og 5.
Skal skje for sammenliknbare grupper på tvers av de tre kommunene
Daværende programleder, nåværende kommunedirektør, anbefalte da at harmoniseringstiltakene for kapittel 4 gjennomføres fra 01.01.20 med en kostnadsramme på 3,5 millioner. Programleder anbefalte videre at følgende blir gjeldende for videre arbeid: Harmonisering av lønn skal skje for sammenliknbare grupper på tvers av de tre kommunene.
Etter det N247 kjenner til er ikke mellomledere/viserektorers lønn harmonisert på tross av over ni måneder i nye Kristiansand kommune, skrev nettavisen N247 26. september 2020. Etter at vi publiserte denne artikkelen har vi blitt kjent med at uteblitt harmonisering ikke bare gjelder innen oppvekstsektoren. N247 har fått bekreftet at dette i minst like stor grad gjelder avdelingsledere og andre mellomledere i helse- og omsorgsektoren. Vi har også mottatt informasjon fra andre enheter hvor det fremdeles er stort sprik i avlønning internt i den sammenslåtte kommunen.
- Vil ta tid
- Selv om kommuneledelsen helst hadde sett at det var annerledes, er skjevheter såpass omfattende at det vil ta tid å harmonisere lønninger, goder og ordninger. Til sammen er det satt av inntil ni millioner kroner til lønnsharmonisering, hvorav to millioner kroner til lederlønninger, sa direktør organisasjon Kjell A. Kristiansen i Kristiansand kommune til N247 ved denne anledningen.
Han fortalte videre at midlene avsatt til ledere var fordelt og at det ikke er tilstrekkelige midler til full harmonisering innen andre stillingsområder.
- Helt ukjent
Sentrale politikere i Kristiansand bystyre sier til N247 at det inntil nylig har vært totalt ukjent at lønn ikke er harmonisert i henhold til det de oppfatter som tidligere avtaler. Tilfeldige opplysninger fra kommunalt ansatte har vært eneste informasjon om forholdet. Ingen informasjon er gitt fra kommunens administrative ledelse, og politikere frykter at det kan ligge en utgiftsbombe av dimensjoner begravd her.
Manglende eller for dårlig kommunikasjon har tidligere vært påpekt i saker som har vært kontroversielle, som Kulturskolens nye lokaler på Tangvall, endringer i hjemmetjenesten på Nodeland og avvikling av kvalifiseringssenteret på Søgnetunet. Om de folkevalgte organer som styrer kommunen ikke mener de har vært informert og involvert på et tidlig nok stadium, vitner dette lite om den åpenhet og transparens som har vært lovprist. Det er heller ikke egnet til å styrke ansattes og innbyggernes tillit til den nye kommunen. Uten nødvendig tillit kan det bli krevende å demme opp for en gryende uro blant innbyggere som merker seg endringer som ofte tilskrives sammenslåing av tre kommuner til en ny storkommune, nye Kristiansand, som skulle bli Norges beste kommune å bo i.

Mellomledere i barneskolene i Søgne og Songdalen er snart ett år etter kommunesammenslåingen ikke lønnsharmonisert med sine kolleger øst for den gamle kommunegrensa. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)

Også i helsesektoren venter mange på at lønnsharmonisering skal bli en realitet. (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)