
Når rassikres Holmenheia?
Under kommunestyremøtet torsdag kveld fremmet Arild Berge en interpellasjon* til fungerende ordfører Helge Andresen om Holmenlia (E39-Try) ville bli rassikret, og i tilfelle når.
Når igangsettes arbeidet
Berge skriver at med bakgrunn i at denne strekningen er veldig utsatt for is og steinras, og at det i Regional sikringsplan er satt av prioriterte midler, ville Berge ha svar på når arbeidet med sikring igangsettes, hvorfor det ikke er startet når midlene er der, og hva slags sikringstiltak som kommer.
I svaret, som er skrevet av fungerende ordfører Helge Andresen og er basert på innhentet informasjon fra Statens vegvesen, skrives det at arbeidet med rassikringen allerede er i gang.
Det er satt av 180 millioner kroner i Nasjonal Transportplan (NTP) i perioden 2014 - 2023. I hovedsak var tanken å sikre strekningen med tunnel, eventuelt flytting av E39 ut i sjøen forbi rasstedet. Det er gjort forarbeid på strekningen med blant annet planlegging og grunnundersøkelser, står det i svaret fra ordføreren/Statens vegvesen.
Sammenheng med ny E39
Saken må sees i sammenheng med planleggingen av ny E39 på strekningen. Tidspunkt for ferdigstillelse av både ny E39 og eventuell sikring av rasstedet vil ikke være svært forskjellig, står det videre i svaret til Berges interpellasjon.
På spørsmål om hvorfor dette arbeidet ikke er igangsatt svarer Statens vegvesen at bevilgning ikke er lagt inn før i 2017 og 2018 - 2023 for bygging av ny E39.
Saken må sees i sammenheng med planleggingen av ny E39 på strekningen. Tidspunkt for ferdigstillelse av både ny E39 og eventuell sikring av rasstedet vil ikke være svært forskjellig, står det videre i svaret til Berges interpellasjon.
På spørsmål om hvorfor dette arbeidet ikke er igangsatt svarer Statens vegvesen at bevilgning ikke er lagt inn før i 2017 og 2018 - 2023 for bygging av ny E39.
Sikringstiltak er imidlertid igangsatt ved at det er montert georadar ved "Holmenfoss kro" og ved avkjøringen til Try. Scanning av fjellsiden ble utført høsten 2013 og ny blir foretatt våren 2014.
Avhengig av midler i NTP 2014 - 2023 kan det, hvis det bevilges midler tidligere en denne planen, startes sikringsarbeid på et tidligere tidspunkt. Denne sikringen er i utgangspunktet montering av bolter og rasgjerde for mindre stein-nedfall og isnett for isnedfall. Statens vegvesen overvåker strekningen nøye, skrives det.
I Berges interpellasjon stiller han også spørsmål om det er forsvarlig med mindre sikringstiltak forbi Trysfjorden, når ny vei sannsynligvis ikke kommer før tidligst i 2022.
- Vi må legge press på denne saken nå, sier venstrepolitikeren.
Statens vegvesen bekrefter dette i svaret til fungerende ordfører Andresen og sier at de tiltak som gjøres av mindre karakter, vil gjøre at vegen i fremtiden vil fremstå som en akseptabel lokalveg. Utfordringen vil være å gjennomføre tiltakene med den trafikk som passerer der i dag.
Statens vegvesen har gjennomført geologiske undersøkelser i området og har også engasjert SINTEF for å utferdige en rapport om farene for alvorlige hendelser på stedet. Rapporten og den kunnskap Statens vegvesen har om rashyppighet og hendelser tilsier at veimyndighetene anser E39 på den gjeldende strekningen som tilfredsstillende sikker.
Skal være satt av midler
Arild Berge sier at slik jeg leser opplysningene ordføreren har hentet inn fra Statens vegvesen blir ikke mer gjort med Holmenlia før i 2017.
- Det kan bety mer skyting mot fjellsiden i vintrene som kommer og det er en situasjon vi som politikere i Søgne ikke kan godta. Rådmann Kim Høyer Holum i Søgne kommunen har sagt at det finnes penger til å starte sikringsarbeide nå, men at det må legges et kraftig press på veimyndighetene for at de skal starte umiddelbart. De pengene som er satt av skal i følge rådmannen være nett og matter som skal hindre mindre stein og isras i området, sier Berge.
Arild Berge sier at slik jeg leser opplysningene ordføreren har hentet inn fra Statens vegvesen blir ikke mer gjort med Holmenlia før i 2017.
- Det kan bety mer skyting mot fjellsiden i vintrene som kommer og det er en situasjon vi som politikere i Søgne ikke kan godta. Rådmann Kim Høyer Holum i Søgne kommunen har sagt at det finnes penger til å starte sikringsarbeide nå, men at det må legges et kraftig press på veimyndighetene for at de skal starte umiddelbart. De pengene som er satt av skal i følge rådmannen være nett og matter som skal hindre mindre stein og isras i området, sier Berge.
- Vi må legge press på denne saken nå, sier venstrepolitikeren.
* Et spørsmål som stilles til ordfører i en sak som ikke står på sakskartet. Spørsmålet må sendes i forkant til ordføreren slik at han/hun kan fremskaffe svar innen møtet.
Sist oppdatert 28.02.2014 klokken 11.28 av Endre Ottem

Den rasutsatte strekningen på E39 ved Holmenlia. Bildet er fra april 2013. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)

Bildet er fra 2. februar da det hadde gått flere isras fra Holmenlia og E39 ble stengt. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)