
NAV-lederen kommenterer
En kommentar om ledigheten for desember måned fra NAV lederen i Søgne
I desember har vi sett en stabil tilgang på arbeidssøkere som registrerer seg ledige. Jeg har fulgt med på hvilke bransjer den enkelte har meldt seg arbeidsledig i fra og jeg ser det er flere fra bygg- og anleggsbransjen som nå ved juletider muligens har en rolig periode. Vi i kontoret var derfor veldig usikre på hvordan arbeidsledigheten i Søgne ville se ut nå i desember.
Gleden var stor da arbeidsledighetstallene kom i dag og Søgne ligger stabilt på 3.3%. Dette var også det vi lå på i november. I Søgne er det 194 helt arbeidsledige pr. desember noe som vil si 131 arbeidsledige menn og 63 ledige kvinner. Fra forrige måned er det en nedgang på 3 arbeidssøkere ut av statistikken.
I vårt fylke er det Songdalen som topper statistikken med 4% ( 131 helt ledige innbyggere) og deretter Kristiansand og Flekkefjord med 3.8%. Ledigheten i Vest Agder ligger på 3.3% av arbeidsstyrken og vi ser at det er flest ledige fra industriarbeid, ingeniør og IKT fag samt bygg og anlegg. Det blir spennende å følge med utviklingen i 2017, og vi håper på et godt arbeidsmarked i det nye året.
Gleden var stor da arbeidsledighetstallene kom i dag og Søgne ligger stabilt på 3.3%. Dette var også det vi lå på i november. I Søgne er det 194 helt arbeidsledige pr. desember noe som vil si 131 arbeidsledige menn og 63 ledige kvinner. Fra forrige måned er det en nedgang på 3 arbeidssøkere ut av statistikken.
I vårt fylke er det Songdalen som topper statistikken med 4% ( 131 helt ledige innbyggere) og deretter Kristiansand og Flekkefjord med 3.8%. Ledigheten i Vest Agder ligger på 3.3% av arbeidsstyrken og vi ser at det er flest ledige fra industriarbeid, ingeniør og IKT fag samt bygg og anlegg. Det blir spennende å følge med utviklingen i 2017, og vi håper på et godt arbeidsmarked i det nye året.
NAV via telefon
Ganske ofte blir vi på NAV møtt med stor frustrasjon og irritasjon når vi påpeker at den enkelte arbeidssøker må ringe 55 55 33 33 (Kontaktsenteret vårt) for å snakke med noen som er spesialister på det man lurer på. Det er en stor forventning til at vi på lokalkontoret skal kunne alle fagfelt i NAV, men slik er det dessverre ikke lenger. Vi får som regel til svar fra arbeidssøkere at da orker man ikke ringe på grunn av den lange ventetiden på telefonen. Vi får høre at man blir sittende i opp til 20 min og mer enn det før telefonen besvares. Dette fant jeg veldig rart, og nå i desember har jeg gjort en henvendelse til vårt kontaktsenter i Mandal for å sjekke nærmere ut og finne fakta på hva som er gjennomsnittsventetiden på telefonen for november og til nå i desember.
Jeg ble positivt overrasket. Fakta er at gjennomsnittlig ventetid på å få svar på 55 55 33 33 har fra november og til nå vært 3 minutter og 21 sekunder. Den lengste ventetiden i denne perioden har vært 23 minutter og 9 sekunder midt på dagen 18. november. Dette var på spesialistlinjen på uføretrygd. Det vil ved enkelte tilfeller i løpet av dagen være stort trykk på telefonen og det er ventet i januar/februar 2017 et større trykk på telefonen i forbindelse med endringer på skattekortet. Den enkelte arbeidssøker bør unngå å ringe rundt utbetalingsdatoer, dvs 20. hver mnd på uføretrygd og pensjon, 1. i hver mnd som gjelder sosialfaglige utbetalinger samt den 25. i hver mnd som gjelder utbetalinger på sykepenger, foreldrepenger og pleiepenger. De fleste av oss har anledning til å vente vel 3 min på telefonen for å få et korrekt svar fra en spesialist på temaet man lurer på og man må prøve å unngå de mest travle tidspunktene på telefonen som er i 11 tiden og i 14 tiden. Den enkelte bør klare 3-4 minutter ventetid og det ingenting å få gjort med dette men slik er det og vil det være framover. Kontaktsentrene gjør en kjempegod jobb i hvert fylke og vi på lokalkontorene har et veldig godt samarbeid med dem.
Kontaktsentrene i NAV har et kontor i hvert fylke, bortsett fra Akershus som har slått seg sammen med Oslo. Antall medarbeidere ved kontaktsenteret varierer fra 10 ansatte i Finnmark til 100 ansatte i Hordaland. Totalt er det ca 1 000 ansatte til sammen på Kontaktsentrene. I Vest Agder har vi vårt kontaktsenter sentralt i Mandal. Kontaktsentrene har spesialister på pensjon, familieytelser, uføretrygd, sosialfaglige henvendelser, arbeidsgiverhenvendelser og internasjonale henvendelser. Det er der «ekspertisen» sitter innen disse områdene og vi ved lokalkontoret anbefaler at man ringer direkte dit. Det nytter svært litt å komme innom oss og være sure for at man ikke får svar. Ekspertisen har flyttet ut av lokalkontoret og man finner de dyktigste til å svare på kontaktsentrene.
Jeg og medarbeiderne på NAV ønsker alle i Søgne en riktig god jul og et godt nytt år! Ønsker også å takke lokalt næringsliv for et godt samarbeid gjennom 2016 og håper dere fortsetter å bruke rekrutteringstjenesten til NAV i 2017.
Anette Berg
NAV leder