Økt handel i Songdalen

Publisert

- Handelen økte bra i 2014, forteller Svein Arild Wilhelmsen som driver Kiwi Brennåsen. - Alle som holder til i Brennåsen Senter hadde en fin jevn vekst i fjor, legger han til.

Wilhelmsen kan se tilbake på en kraftig øking i salget etter at Brennåsen Senter åpnet dørene 11. november 2011 klokken 11.00.

I 2010 da butikken holdt til i de gamle lokalene, endte omsetningen ut på drøye 37 millioner kroner. Så økte den til 40,8 i 2011. Hele 58 millioner ble passert i 2013, og for fjoråret kunne han notere seg for en fem prosents økning i salget. I praksis betyr det at Wilhelmsen bikket 60 millioner kroner i omsetning i fjor.

Utviklingen som har vært Kiwi til del, er noenlunde lik det de andre butikkinnehaverne i Brennåsen Senter har opplevd.

- Trafikk avler trafikk. Senteret har mange tilbud. Det å kunne få mye på en plass, om det er dagligvarer, god hjemmelaget mat som Lykseth Kjøkken står som eksponent for, Pizzabakeren, blomsterbutikken, Varebilspesialisten, Din Hud, jernvarebutikken som er senterets siste tilskudd eller frisør, betyr mye for oss, sier Wilhelmsen.

Bilvaskeanlegget trekker også mange kunder. De som handler for et visst beløp på Kiwi, får en rimelig vask på kjøpet. Dette var det mange som slo til på. Wilhelmsen forteller at bilvaskeautomaten ble benyttet av 11.000 bilister i 2014.
Moderat utvikling i Søgne
I Søgne endte varehandelen for 2014 ut på noenlunde samme nivå som i 2013.

- Utviklingen fram til og med november var god. Men så fikk vi regn i bøtter og spann i desember. Det medførte at julehandelen kun ble sånn passe, slik at 2014 endte ut med omtrent samme nivå totalt sett i forhold til foregående år, sier Ragnar Olsen som driver G-Sport på Tangvall.

- Været var en avgjørende faktor på tampen av fjoråret, sier Pablina Repstad, leder av Handelsstandsforeningen i Søgne, og driver av Torvets Cafe og pub på Tangvall.

Hun gleder seg over at mange slutter opp om handelstilbudene i Søgne, men mener også det er et potensial som enda ikke er utnyttet.

- Mange slutter godt opp, men det er kanskje enda flere som ikke gjør det. Inntrykket vårt er at flere ikke er klar over bredden i butikkutvalget, sier hun.

- Våre løsninger i en hard konkurranse fra kjøpesentrene i Kristiansand, er topp service, sier Olsen, som hadde sett at det ble lagt enda bedre til rette for å skape enda mer liv, med benker, bord og aktiviteter.

- Det fordrer en god tilrettelegging og samarbeid med alle aktører, også kommunen, sier Ragnar Olsen.
Sist oppdatert 02.02.2015 klokken 14.40 av Nicolai Prebensen
Bedriftene i næringsbygget på Brennåsen opplevde en positiv økning i handelen i 2014. (Foto: Arkiv, Nicolai Prebensen)
Powered by Labrador CMS