Orienterte om kollektivterminal og kryssløsninger på Tangvall
Kommunestyret i Søgne kommune vedtok i juni 2019 detaljreguleringsplan for ny kollektivterminal på Tangvall. Areal- og transportplansamarbeidet i Kristiansandsregionen (ATP-samarbeidet) har avsatt midler til nye kollektivterminaler, herunder etablering av en ny terminal på Tangvall.
I november 2020 uttalte administrasjonen i fylkeskommunen at det kunne bli endringer i den vedtatte reguleringsplanen. Tirsdag orienterte administrasjonen fylkespolitikerne i Hovedutvalget for samferdsel om status for dette arbeidet, og det ble samtidig gitt en oppdatering for endringer som planlegges i krysset Hølleveien-Tangvallveien.
Endret plan
I møtet tirsdag presenterte administrasjonen et endret forslag til utforming av kollektivterminal, men det nye forslaget holder seg i hovedsak innenfor de samme arealrammer som reguleringsplanen fra 2019. Den nye skissen skal være godkjent av ATP-utvalg, fagråd av AKT og gir plass til åtte oppstillingsplasser for buss. Rutegående trafikk skal inn i terminalen fra øst og kjøre ut av terminalen mot vest.
Det er nå dialog med Kristiansand kommune for å avklare om det må lages ny reguleringsplan eller om det nye forslaget kan kategoriseres som mindre endring og dermed løses ved en enklere behandling gjennom dispensasjon.
Det kom ikke noe klart svar på når en ny terminal kan stå klar til bruk, men skolestart for nye videregående skole på Tangvall høsten 2023 ble antydet som et mål det arbeides mot.
Rundkjøring eller lyskryss
I forbindelse med de mange og store byggeprosjektene på Tangvall har det versert ulike forslag til løsning av trafikale utfordringer i krysset Hølleveien-Tangvallveien. Allerede i 2018 laget Statens vegvesen et utkast hvor det var lagt inn en ny rundkjøring i dette krysset og med undergang for myke trafikanter.
Fylkeskommunen som i dag er veieier ønsker nå å se på en løsning med lysregulering av dette krysset. I informasjonen til fylkespolitikerne tirsdag ble det lagt vekt på at målet er å bedre den trafikale forutsigbarheten i krysset i perioder med høy trafikk, blant annet for at kollektivtilbud skal være mer forutsigbart og for å gi et kryss som er tryggere for myke trafikanter.
Det arbeides nå med modeller for å avklare om et lyskryss kan være hensiktsmessig, og det er videre dialog med Kristiansand kommune for avklaring av status for gjeldende reguleringsplaner i området
I tilknytting til bygging av det nye skolesenteret på Tangvall er det satt av ni millioner kroner til arbeid med denne kryssløsningen. Det ble ikke gitt konkrete signaler om når endringer her kan bli satt ut i livet.
Markerte områder viser kollektivterminal og aktuelt kryss. (Foto: Murisør)