Regjeringen vil inndra biler

Regjeringen foreslår strengere regler som gjør det enklere å inndra bilen ved særlig farlig kjøring. 

Høy fart og rus kan føre til alvorlige trafikkulykker og har vært en økende trend på norske veier. 

Danmark har allerede innført lignende tiltak mot det som der kalles «vanvidskørsel», hvor biler beslaglegges uavhengig av eier.

Et forslaget ble denne uken sendt på høring, og det innebærer at politiet lettere kan beslaglegge biler ved grove tilfeller av fartsovertredelser, ruskjøring og annen livsfarlig atferd i trafikken.

– Vi kan ikke akseptere at noen gjør veiene våre utrygge med svært høye hastigheter, kappkjøring og annen livsfarlig adferd. Det norske trafikksikkerhetsarbeidet er tuftet på nullvisjonen, og dersom vi skal nå målene, må vi få bort grov trafikkriminalitet, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding fra Regjeringen.

Den norske arbeidsgruppen som har jobbet med de skjerpede reglene har sett til Danmark og erfaringene derfra. Danskene har effektive verktøy for å få kjøretøy som brukes til ekstremadferd vekk fra trafikken.

Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen peker på at dagens straffer som bøter og fengsel ikke alltid er avskrekkende.

– Folk skal føle seg trygge på norske veier. Vi ser at tap av førerrett og bøter ikke alltid stopper de mest ekstreme sjåførene. Derfor foreslår vi regler som gir politiet bedre mulighet til å ta fra dem bilen, sier hun.

Regjeringen vil ta endelig stilling til forslaget etter høringsrunden.

Dette er forslagene:

 Bilen inndras der:

  • det kjøres i minst 200 km/t
  • det kjøres dobbelt så fort som fartsgrensen der fartsgrensen er 50 km/t eller høyere
  • det kjøres 50 km/t for fort der fartsgrensen er 30- eller 40 km/t
  • det kjøres med minst 2,0 i promille eller tilsvarende for annen rus
  • noen dømmes for andre gang i løpet av tre år for kjøring med rus minst 1,2 promille eller tilsvarende for annen rus

I tillegg foreslås det inndragning ved kjøring uten førerrett (ti ganger i løpet av tre år) og enkelte mer skjønnsmessige tilfeller av «særlig hensynsløs kjøring». Dette gjelder tilfeller der motorvognen er brukt til forsettlig å skade andre personer eller omfattende materiell skade. 

Forslaget omfatter også tilfeller av grovt uaktsomme overtredelser som har medført død eller betydelig skade, og som er skjedd ved ruspåvirkning på minst 1,2 promille eller tilsvarende for annen rus. 

Også deltakelse i organisert kappkjøring foreslås omfattet.

Powered by Labrador CMS