Reketråleren Synne: Seilte uten sikrede luker

Publisert

- Fredag 12. juni 2020 cirka klokken 13.55 forlot Synne havnen i Hirtshals, Danmark etter verkstedsopphold. Etter cirka 50 minutter seiling så skipperen at det kom vann inn på dekk fra lenseportene, og det ble observert vann i lasterommet. Skipperen styrte båten mot styrbord, opp mot vinden og fartøyet fikk da en styrbord slagside og rekka kom under vann. Dekselet til rekeluka var ikke terset (sikret) og det kom mye vann ned i lasterommet.

- Dekselet til rekeluka, som ikke var festet, var borte og det kom mye vann ned i lasterommet. Skipper og passasjer evakuerte fartøyet under forholdsvis dramatiske omstendigheter og ble senere reddet. Fartøyet forliste klokken 1455. Da rekeluka ble neddykket i vann var det ingen mulighet til å unngå forlis. Lukens plassering ved skutesiden, karmhøyden og at den ikke var terset førte til vannfylling av lasterommet, og fartøyet forliste.
Dette skriver Havarikomisjonen i rapporten etter havariet av den tidligere Flekkerøy-eide reketråleren i fjor sommer. Det var fvn.no som først omtalte rapporten.
Videre står det i Havarikommisjonens rapport at dokumentasjonsgrunnlaget for seilingstillatelse var feilaktig etter en omfattende ombygging ved et verksted i Hirtshals. Blant annet var nye lukekarmer bygget i en høyde av 15 centimeter i stedet for pålagte 60 centimeters høyde over dekk. (30 centimeter hvis fribordet økes tilsvarende). Sjøfartsdirektoratet var ikke blitt gjort kjent med de nye lukene da de vurderte fartøyets sjødyktighet.

Ikke i henhold
Videre peker kommisjonen på at fartøyets godkjente stabilitetsberegning ikke var i henhold til regelverkskrav. Samtidig mener havarikommisjonen at feilen ved stabilitetsberegningene svekket fartøyets sikkerhet og premissene for godkjennelse var derfor ikke tilstede.

- Dersom dokumentasjonsgrunnlaget hadde vært korrekt hadde ikke fartøyet fått midlertidig seilingstillatelse, står det i rapporten.
Eieren hadde torsdag ikke lest Havarikommisjonens rapport og ønsket ikke å snakke med fvn.no.
Sist oppdatert 08.04.2021 klokken 20:10 av Nicolai Prebensen
Powered by Labrador CMS