
Rundt 900 boenheter skal bygges på Kroodden
Kroodden, det vesle og idylliske boligstrøket som ligger på tuppen av ytre Vågsbygd, skal bli større. Rundt 900 enheter er ventet å bygges inn i fremtiden.
Stort område
- Dette har vært en politisk sak, så på nyåret håper vi å komme i gang. Det vil si at vi håper å få solgt det vi rår over til en privat aktør, sier Per Christian Nygård, leder for analyse og eiendomsutvikling i Kristiansand kommune.
Da snakker man om rundt halvparten av enhetene. De andre er blant annet i privat eie.
- Det er et stort område vi snakker om her. Så får vi se på nyåret. Vi har ingen kjøper ennå, sier Nygård til N247 mandag.
Det er her ute det nedlagte tankanlegget og den kjente hundekennelen har hatt sitt virke. Ved den store parkeringsplassen som ligger der turfolket møter løypene, ligger Kanonmuseet i all sin prakt, godt synlig for båtfolket og beboere ute på Flekkerøy.
Mye trafikk
I dag kjører rundt 4.000 små og store kjøretøy tur retur gjennom Flekkerøytunnelen. Veien, som har betegnelse som fylkesvei fra rundkjøringen på øya og gjennom hele Vågsbygd frem til den møter E39, er en av de mest trafikkerte i Kristiansand. Da spesielt på morgenkvisten når folk skal på jobb, og utpå ettermiddagen da mange av de samme bilistene skal hjem igjen.
Kjoskrysset har i mange år vært et samtaleemne for folk som bor på vestsida av sentrum. Lange køer oppstår daglig. Det får bilister som kommer fra Langenesveien og skal ut på Vågsbygdveien, merke ekstra godt.
Når utbyggingen av Kroodden eventuelt en dag vil stå ferdig, med et Kjoskryss i samme befatning som i dag, kan man bare tenke seg hvilket trafikkscenario det vil bli. 900 enheter betyr nemlig et mangfold av ekstra biler, og det mye omtalte krysset vil garantert få mye å bryne seg på.
Mangler 100 mill
Tidligere i høst brakte N247 nyheten om at Fylkeskommunen mangler hele 100 millioner kroner for å få ferdigstilt Kjoskrysset. I og med at bompengeinnkrevingen rundt Kristiansand opphører 1. januar og rundt fire måneder inn i 2021, er det ennå mer

uvisst når det måtte komme midler til nytt veikryss. Mange millioner tiltrengte kroner vil gå fløyten hver eneste måned. Penger som var myntet både mot Gartnerløkka og et nytt Kjoskryss.
- Nå får vi bare avvente litt og se hva som skjer videre, sier Dagfinn Fløystad (bildet), avdelingsleder for strategi og mobilitet i fylkeskommunen i en kjapp kommentar.

I dag er Kjoskrysset et av de veikryssene i Kristiansand som det er vanskeligst å komme seg gjennom. (Foto: Arild Hansen, arkiv)