
- Sender et dårlig signal
- Det er en målsetting å legge til rette for økt kollektivtrafikk og redusert bruk av privatbiler. Da er det et dårlig signal som sendes når bussene på rute 44 til og fra Ausviga må bestilles minst to timer i forkant, sier leder av SAM-utvalget (samferdsel, areal og miljø) i Vest-Agder, Christian Eikeland (FrP) til N247.
Mange lesere har reagert etter at N247 onsdag informerte om nye rutetider på enkelte av AKTs avganger fra 2. januar. AKT sier blant annet følgende om endringene som iverksettes;
Linje 44 Lokalrute Søgne:
På grunn av manglende snumulighet for buss i Ausviga og problemer med å nå korresponderende busser på Tangvall endres noen avganger på linje 44. En del avganger til Ausviga omgjøres til bestillingsrute og vil ikke kjøre via Vedderheia, som tidligere.
Ifølge rutetabellen som gjelder fra 2. januar 2019 vil lokalrute 44 kjøre til Vedderheia og Ausviga lørdag og søndag ettermiddag og kveld. Mandag til fredag betjenes busspassasjerer til og fra Ausviga-området av busser som passerer mot destinasjoner lenger vest. Ruter med endestasjon i Ausviga er tatt ut av det ordinære programmet og gjort om til bestillingsruter. Det vil si at alle som ønsker å benytte buss i den aktuelle perioden, må ringe og bestille turen minst to timer før de vil bruke bussen.
Mange reaksjoner
Eikeland er blant de mange som har reagert på endringen. Etter å ha gjennomført en befaring i det aktuelle området og selv erfart at bussen ikke hadde problemer med å snu, er han overrasket over at innskrenkninger i rutetilbudet er AKTs løsning på «snuproblemet».
- Det er ikke politikerne som bestemmer rutetabellene, men vi legger likevel de overordnede føringene for hvilket kollektivtilbud vi ønsker. Vi skal diskutere kollektivtrafikk i SAM-utvalget i januar, og jeg kommer da til å vise til denne endringen som et eksempel på et dårlig signal.
- Folk som vurderer å etablere seg i de store utbyggingsområdene ser på flere faktorer før de gjør sine valg. Kollektivtilbud er utvilsomt ett av mange forhold som vektlegges. Selv om de fleste som bosetter seg her er avhengige av bil i sitt daglige liv, kan et godt kollektivtilbud føre til at mange velger å ikke anskaffe seg en bil nummer to, fortsetter Eikeland.
- Uheldige signaler
Eikeland liker ikke ordningen med bestillingsruter og mener det hindrer beboerne i effektiv og fleksibel planlegging. Han mener kollektivselskapet heller må vurdere om mindre busser kan være med å løse problemet. Dersom dårlig trafikkgrunnlag er årsak til redusert tilbud, må dette komme fram i stedet for at det fokuseres på andre problem.
- Signalene som sendes ut nå er uheldige, både for de som bor i området og alle de som vurderer å etablere seg her, sier Eikeland og legger til at det om ikke lenge også åpnes en ny stor barnehage i området.
Det har ikke lyktes N247 å komme i kontakt med AKTs pressekontakt torsdag.

Mange lesere har reagert etter at N247 onsdag informerte om nye rutetider på enkelte av AKTs avganger fra 2. januar. (Foto: Jon Aamodt, arkiv)

- Signalene som sendes ut nå er uheldige, sier leder av SAM-utvalget Christian Eikeland (FrP). (Foto: Nicolai Prebensen, arkiv)