Det er elevene i andre klasse som sammen med foreldre og vennegrupper har arbeidet med montasje av ulike fiskeslag.
Det er elevene i andre klasse som sammen med foreldre og vennegrupper har arbeidet med montasje av ulike fiskeslag.

– Det handler om godt skolemiljø og å forebygge

Publisert

Lærer og vaktmester ved Samfundets skole på Oftenes, Geir Helleland er uten tvil svært engasjert i å skape trivsel og å legge til rette for samarbeid mellom skolens elever, lærere og foresatte. At han ikke er noen typisk ni-til-fire-person kan utvilsomt bekreftes av alle som kjenner læreren som snart nærmer seg pensjonsalderen.

I den senere tid har det dukket opp helt nye elementer i skolegården på Oftenes, og da er det naturlig å kontakte Helleland for å høre hva det er som foregår.

– Leselyst og Torbjørn Egner

– Skolene er i dag veldig opptatt av at elever skal lese mye for å få opp egne ferdigheter, og akkurat nå er det fokus på Torbjørn Egner med verker som Hakkebakkeskogen og Kardemomme by. Så tenker jeg at det også er viktig med trivsel og engasjement ute i skolegården og i tillegg er det alltid viktig å få til en dialog og et godt samarbeid mellom elever, lærere og foreldre, innleder han.

Han forteller videre at det som nå har materialisert seg ute i skolegården startet med materiell som var blitt til overs fra andre prosjekt. Han benyttet dette til å skjære ut figurer av personer fra Kardemomme by.

Flere nye elementer har dukket opp i skolegården til Samfundets skole på Oftenes den seneste tiden.
Flere nye elementer har dukket opp i skolegården til Samfundets skole på Oftenes den seneste tiden.

– Tanken videre var at elever og foreldre i sammen kunne dekorere og male figurene, men da kom Tone Engestøl, som er vikarlærer og har barn i skolen, og spurte pent om hun kunne få lov til å ta denne oppgaven. Resultatet er det du ser her i dag, utdyper Helleland.

Sammen med utstillingen er det montert et lydanlegg som elevene selv kan styre i friminuttene. Ulike knapper i et styrekonsoll starter de kjente sangene til Egners fortellinger.

– Her skal elevene selv synge og spille inn sangene, men det er ikke helt fullført, sier læreren.

Neste prosjekt består av en montasje med figurer av ulike fiskeslag. Igjen er det læreren som har skåret ut figurene, men her er det elever, vennegrupper og foreldre som sammen har tatt seg av dekoren. Det som er spesielt med montasjen er at alle figurene er utstyrt med QR-koder. Skanner du denne får du høre elevenes innspilte informasjon om de ulike fiskeslagene, forklarer han videre.

«– Vårt prosjekt»

- Noe av det viktigste med hele prosjektet er at mange blir involvert i å gjøre noe sammen. På den måten får alle et eierforhold til prosjektet og det knyttes kontakter. Dialogen mellom alle som involveres senker også terskelen for å ta kontakt med hverandre om det skulle oppstå situasjoner som krever involvering fra ulike parter, utdyper den engasjerte læreren.

Han legger til at gjennom samarbeidet oppstår også mestringsfølelse og opplevelsen av å kunne gjøre ting sammen. Han viser videre til at det også tidligere har vært utført dugnadsarbeid med god oppslutning fra frivillige, og ser på samarbeidet som en styrke for å opprettholde et godt skolemiljø med lite konflikter.

Lærer og vaktmester ved Samfundets skole på Oftenes er kjent for å være over gjennomsnitt interessert i å skape godt miljø for elever, ansatte og andre involverte på skolen i Søgne.
Lærer og vaktmester ved Samfundets skole på Oftenes er kjent for å være over gjennomsnitt interessert i å skape godt miljø for elever, ansatte og andre involverte på skolen i Søgne.

– Når sola skinner som i dag trenger ikke elevene mye inspirasjon for å finne på ting og ha det fint i skolegården, men spesielt på gråværsdager og årtider som ikke i samme grad innbyr til utendørsaktiviteter er det fint å ha noe felles som holder oss sammen. På denne måten bygger vi opp ting sammen og tar ting over tid forklarer lærer og vaktmester Geir Helleland fra benken i vårsola flankert av Torbjørn Egners figurer.

Powered by Labrador CMS