Slik endte båtsesongen i Agder

Publisert

Grunnstøtinger, påkjørsler og gjenstander i sjøen står for de fleste skadene på båt meldt Gjensidige denne sommeren.
Årets båtsesong går mot slutten, men allerede nå har Gjensidige alene mottatt 2.600 skader på fritidsbåter og utbetalt nærmere 132 millioner kroner. Gjennomsnittserstatningen er 51.000 kroner.
- Over halvparten av alle skadene kom fra båter som havarerte. Skadene domineres av grunnstøtinger der båter har gått på et undervannsskjær, land eller kjørt på flytende gjenstander i sjøen, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. 
Det har også vært flere kollisjonsskader i forbindelse med at man legger til eller fra kai.

Agder
I Agder har Gjensidige så langt i år registrert 180 skader med utbetalinger på syv millioner kroner. Snitterstatningen på disse skadene er 39.000 kroner.
Flest skader er registrert i Kristiansand 50 (Antall) med utbetalinger på 1,8 millioner, Arendal med 28 skader og utbetalinger på 1,2 millioner kroner og Lindesnes 23 skader og utbetalinger på én million kroner.
Tidligere Vest-Agder :
  • Farsund, 11, utbetalinger på 311.000 kroner
  • Flekkefjord 6 skader, utbetalinger 137.000 kroner
  • Vennesla 5 skader, utbetalinger på 245.,000 kroner
Mindre skader registrert i andre kommuner som ikke nevnt over.
For bransjen totalt (så langt i år) kan det være snakk om over 10.000 skader med utbetalinger på rundt en halv milliard kroner.
- Likevel har vi denne sommeren opplevd at flere og flere får båtene skadet på grunn av «miljøforurensing». Mange har fått store skader etter sammenstøt med tømmerstokker og treverk som har skadet skrog og motor. Andre har fått gamle garn, tau eller plast i propellen. Mye av dette stammer fra mennesker som bruker naturen og havet som avfallsplass, sier Voll.

Miljøbevisste
- Nordmenn er i utgangspunktet svært miljøbevisste, og mye av det som flyter omkring kan komme langveisfra samt blitt tatt av stormfloer og så videre, sier Voll. 
Likevel er det nok ikke tvil om at noen ser havet som en mulighet til å bli kvitt avfall. Selv om det er kjedelig å få skadet båten, er Voll likevel mest bekymret for miljøet.
- Båter kan repareres, så enkelt er det ikke med miljøet, sier Voll.
Aktsomhet
- Han oppfordrer alle til å vise aktsomhet på og ved sjøen. Nå nærmer høsten seg med stormskritt og mange har «mye» lagret ute, ofte ved naust, strender og kaianlegg. Det eneste som er sikkert er at høststormene kommer og med det mye vind og høye bølger. Da kan det en har lagret ved sjøen, plutselig havne i sjøen, avslutter kommunikasjonssjefen.
Årlig får Gjensidige alene melding om over hundre skader som skyldes «søppel» i havet.
Eksempler fra i sommer:
  • Stor og flott fritidsbåt kolliderte med gjenstand i sjøen. Fikk manøvrert båten til nærmeste kai, men sank sammen med jolle og vannscooter. Erstatningen ble satt til 5,5 millioner kroner
  • Kunde ute med båt i marsjfart da motoren plutselig begynte å murre. Kunde fikk stoppet motoren og oppdaget taurester som fløt i vannet og som hadde virvlet seg inn i propell og andre steder. Motor defekt ved at girkassen måtte skiftes. Skader for 103.000 kroner
  • Båt fikk sugd inn i propellen og medførte skader i styrbord propellanlegg. Feste knekt av, aksling skadet og motorfester defekt. Skadeomfang 170.000 kroner
  • Princess på vei til vinterlagring. Noen hundre meter fra land skader kunden IPS-drev/hekkaggreat. Skadeomfang over 250.000 kroner
Pressemelding fra Gjensidige
- Det nok ikke tvil om at noen ser havet som en mulighet til å bli kvitt avfall. Selv om det er kjedelig å få skadet båten, er Voll likevel mest bekymret for miljøet. Båter kan repareres, så enkelt er det ikke med miljøet, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige. (Foto: Gjensidige)
Powered by Labrador CMS