
Stor handelsvekst i Songdalen
Helt ferske tall for varehandelens utvikling viser at butikkene i Songdalen i perioden 2008-2013 økte sin omsetning med hele 50,9 prosent. Også fra 2012 til 2013 økte handelen mye. Veksten på 1,8 prosent, er høyere enn hva tilfellet var for Vest Agder totalt sett.
- Songdalen kan se tilbake på en flott utvikling, sier assisterende banksjef Thorbjørn Thorkildsen i SpareBank1 SR-Bank. Det er Asplan Viak som har utarbeidet varehandelsanalysen på oppdrag fra banken, basert på tall fra Statistisk Sentralbyrå.
- Ikke bare har handelen økt mye hvert av de fem siste årene. Også i fjor høst og første del av vinteren da flere meldte om en tilbakegang i handelen, holdt Songdalen stand, og fikk en økning i varehandelen på 1,8 prosent, sier Thorkildsen.
Det samlede handelen i Songdalen økte fra 253,6 millioner kroner i 2012 til 258,1 millioner kroner i 2013.
Thorkildsen sier videre at mye av økningen i varehandelen i Songdalen skyldes at flere butikker har etablert seg i kommunen.
- Det nye Rosseland senter har bidratt positivt til utviklingen i Songdalen, sier han.
- Det at flere butikker nå er samlet under samme tak, skaper gode ringvirkninger for oss alle sammen, sier Svein Arild Vilhelmsen som har utviklet senteret, og som også driver Kiwibutikken.
Vilhelmsen har drevet Kiwibutikk helt siden 29. mars 1990, og flyttet inn i de nye senterlokalene 18. november 2011.
- Vi økte omsetningen vår med 39 prosent det første året i de nye lokalene, og har hatt økning hvert av årene siden, sier han.
- Handelen ved Rosseland senter vokser. Det er kommet ny jernvarehandel (Trend jernvare) i lokalene, og fra før er Varebilspesialisten, Pizzabakeren, Lykseth Kjøkken, Bien Blomster, Majas frisørsalong, Best Chiptuning og solarium etablert her. Får vi også inn nye handelstilbud i de deler av lokalene som fortsatt står ledig, ligger alt til rette for en fortsatt fin utvikling, tror Vilhelmsen.
- Det er den jevne omsetningen vi lever av alle sammen. Vi opplevde ikke noen tilbakegang i handelen slik tilfellet var i en del byer i høst og første del av vinteren.
På en helt vanlig hverdag har Vilhelmsen inne 900 registrerte kunder. Erfaringen tilsier at når en person i husstanden er innom for å handle, har vedkommende gjerne med seg en annen fra husstanden, noe som betyr rundt 1.800 besøkende om dagen.
- Tilgjengelighet er viktig. Da rundkjøringen på E39 rett utenfor døren stod ferdig, ble det lettere å kjøre på og av E39. Da fikk vi alle en økning i handelen, sier han.

