
Stort behov for ny ringvei utenom sentrum
- Veksten i trafikkmengden vil øke mye i årene som kommer. Prognosene viser at folketallet i Kristiansandsregionen vil øke med 50.000 personer de neste ti årene. Dette vil føre til at det skal gjennomføres 150.000 flere trafikkturer enn hva tilfellet er i dag. Veksten vil bli så stor at Baneheitunnelen og lokalveinettet ikke ville klart å ta unna. Behovet for ny omkjøringsvei er derfor stort, sier prosjektleder i Statens vegvesen Asbjørn Heieraas. I tillegg forventer prognosemakerne at folketallet i Stavangerregionen vil vokse med over 100.000 personer i samme periode. Dette er også et forhold som vil føre til økt gods- og persontrafikk langs E39 og E18.
Statens vegvesen er godt i gang med planleggingen av hvordan veisystemet i, rundt og gjennom Kristiansand skal se ut i årene som kommer. Et forslag som Statens vegvesen mener vil gi svært gode ringvirkninger, er å anlegge en ny ringvei utenom sentrum.
Ytre ringvei
Søgne-Varoddbrua
- Vi ser for oss å anlegge en ny ringvei som går inn i en
tunnel ved Varoddbroa. Denne fortsetter helt frem til Krossen på riksvei 9,
hvor europaveien og riksvei 9 knyttes sammen. Deretter at veien går i ny tunnel
til Breimyr, der hvor avkjøringen til Hellemyr ligger i dag. Videre i ny tunnel
helt frem til grensen mellom Søgne og Songdalen ved Volleberg. Dette i tillegg til en firefeltsvei fra
Gartnerløkka til Breimyrkrysset langs dagens veitrasé, og ny riksvei 9 fra
Krossen og videre til sentrum, forklarer han.
Dette grepet er forankret i en konseptvalgutredning som ble godkjent av regjeringen sommeren 2012. Nå er en planleggingsgruppe godt i gang med arbeidet, og i følge denne bør en ny omkjøringsvei komme så fort som mulig. Veien blir prioritert svært høyt.
Statens vegvesen er godt i gang med en konsekvensutredning (KU) for Ringveien. Denne KU`en vil i 2015 munne ut i forslag til kommunedelplan. Dessverre var ikke denne veistrekningen prioritert i forslaget til ny Nasjonal Transportplan i det siste forslaget til NTP som Stoltenbergregjeringen kom med Der var kun firefeltsvegen E39 Gartnerløkka-Breimyrkrysset og ny vei til Kjevik prioritert. Men nå jobbes det for at en ny omkjøringsvei skal høyt opp på prioriteringslisten.
Ville gitt et godt transportsystem
- Vi mener denne veien ikke er å anse som en lokalvei, men som en utbygging av en europavei, og følgelig bør inngå i de prosjektene som Nasjonal Transportplan omhandler. KVU`en hadde den svakhet at denne ytre ringveien inngikk i alle lokalveiprosjektene, og var satt opp mot alle prosjektene som inngikk i denne. Dette sliter vi med enda, sier Heieraas.
- Hadde også denne ringveien blitt bygget, ville vi fått et svært velfungerende transportsystem i regionen. Vi anslår at rundt en 25.000 kjøretøyer ville benyttet ringveien, i stedet for som i dag å kjøre om Vesterveien, over Gartnerløkka og gjennom Baneheitunnelen. Det som vil styre kapasiteten totalt sett, vil allikevel være standarden på lokalveinettet som skal ta unna trafikken som skal av fra E39/E18, sier han.
En fremgangsmåte som har blitt luftet, er å snu rekkefølgen på utbyggingsprosjektene, hvor ringveien kommer før strekningen Gartnerløkka-Breimyrkrysset. Det vil være enkelte fordeler med dette. Gjennomgangstrafikken utenom byen vil komme tidligere. Man vil få et mer robust system allerede ved første prosjekt, blant annet i forhold til beredskap. Det blir videre en mer robust anleggsfase og en enklere anleggsgjennomføring.
Trafikkaos
Heieraas peker på at om det hadde oppstått en bilbrann i Baneheitunnelen i dag, kunne tunnelen blitt stengt i mange uker som følge av skadene tunnelen ble påført.
- Spørsmålet er hva man da skulle ha gjort for å sikre en god trafikkavvikling. Å lede trafikken fra E39 og E18 gjennom sentrum ville ha kvelt både sentrum og trafikken fullstendig, og ført til det rene trafikkaoset. Ved å prioritere ringveien blir systemet mye mer robust for uforutsette hendelser.
Minusene ved å anlegge ringveien først, er at køene inn til sentrum vil vedvare, samt at havnen får dårlig tilgjengelighet. Busstrafikken vil fortsette å stampe i kø og det blir en konkurransevridning Sørlandssenteret kontra Kvadraturen, sier han.
- Å bygge ringveien først åpner også for en helt ny utfordring for byen, og det er om Gartnerløkkaprosjektet i det hele tatt ville bli prioritert av staten dersom ringveien kommer først. Spørsmålet er om staten da vil anse dagens E18-trase fra Varoddbroa til sentrum og videre til Breimyrkrysset som en lokalvei som Kristiansand må finansiere på egen hånd. Da er spørsmålet om Gartnerløkkaprosjektet vil bli bygd i det hele tatt, og det ville være krise for sentrum, sier Asbjørn Heieraas.
Alt i alt er Vegvesenet dermed enige i prioriteringene som
er gjort av politikerne og at det er Gartnerløkka-prosjektet som skal bygges
først, sier Heieraas.
