
Tekniske problemer for Sjøheimevernet
- Båten kommer rett fra slipp etter service, men underveis mot Håkonsvern mistet vi mye motorkraft, sier orlogskaptein Lasse Stenberg til N247.
Det var mandag ettermiddag at Jarle Tversland fra TM Hansen og Svein Ole Johansen i Søgne Motorservice ble tilkalt for å bistå Sjøheimevernet på Høllen brygge.
Tekniske problemer
- Jeg regner med at det er noe galt med styringsenheten på «Slåtterøy». Båten drives med vannjet og styrer ikke de to maskinene likt, mister vi fort mye kraft, fortsetter Stenberg som håper at han kan sjøsette fartøyet så fort som mulig.
- Teknisk svikt kan alltid skje, og jeg håper det er snakk om småting som må fikses. Båten skal være på plass på Håkonsvern i Bergen innen fredag, sier han.
Hårek-klassen
«Slåtterøy" tilhører Hårek-klassen og er en flerbruksbåt som brukes av Sjøheimevernet. De har en fast besetning på fire og kan ta opptil ti passasjerer, disse vil som oftest inngå i et lag som er spesialtrent i bording av fartøyer.
Fartøyet er 12,9m lang, har to motorer med 450 hestekrefter og vannjet. Bevæpningen består av en 12,7mm mitraljøse i baugen. (Wikipedia).
I følge orlogskaptein Stenberg har båten normalt en marsjfart på rundt 30 knop og veier med bunkers rundt 13 tonn. Båten brukes i indre farvann.

Orlogskaptein Lasse Stenberg i Sjøheimevernet (nærmest) og Svein Ole Johansen i Søgne Motorservice sørger for at båten står trygt på Høllebrygga under reparasjonen. (Foto: Nicolai Prebensen)

<> på vei opp fra sjøen. Det er Jarle Tversland i TM Hansen som styrer kranbilen. (Foto: Nicolai Prebensen)