Telenor: - Feilretting skal ikke ta så lang tid som dette

Publisert

En uke etter at de rundt 20 husstandene lang Brunvatneveien i Søgne kommune mistet telekommunikasjonen var ingenting gjort for å rette feilen i kobbernettet som forsyner området med telefoni og Internett. 
- Telenor skyver bare på datoen når vi etterspør feilretting. Første beskjeden var at det skulle bli i orden i slutten av forringe uke, men i dag er det igjen tirsdag, og ingen ting har skjedd, sier Atle Aasen til N247 tirsdag formiddag. Han er en av beboerne i området som nå har vært en uke uten telelinje. 
Han er bekymret for hva som kan skje dersom noen i området har behov for å komme i kontakt med nødetater, men sier også at mange hverdagslige ting som betaling av regninger og daglig bruk av Internett stopper opp, ting som de fleste av oss tar som en selvfølge at vi har tilgang til.
Aasen kjenner ikke til at noen i dette området er koplet til kommunale alarmtelefoner, men vet at det bor flere eldre med nedsatt hele her helt vest i kommunen mot grensen til Mandal.
- På grensen til farlig
- Jeg vil si at det Telenor holder på med her ikke er bra, og på grensen til farlig. Skjer det noe galt, kan det få alvorlige konsekvenser, sier Aasen og legger til at både han selv og andre ville valgt alternative kommunikasjonsløsninger dersom dette hadde vært tilgjengelig. 
Aasen som selv er kandidat fra KrF ved bystyre- og fylkestingsvalget høsten 2019 vet at Søgne kommune har planer for en mobilmast i området og at denne er delvis finansiert, men vet ikke når en kabelfri løsning kan realiseres. I påvente av en fremtidig løsning, mener han Telenor skyver problemene foran seg og legger til at dagens kabel ligger lett tilgjengelig og at det burde være relativt grei jobb å fikse denne midlertidig. 
- Denne gangen var det oss som ble rammet, men tilsvarende områder finnes det mange av rundt i kommunen og landet forøvrig. Vi er kanskje heldige som har en planlagt løsning på gang. For andre kan situasjonen være mye verre, tilføyer han. 
- Skal få feilretting
- Moderniseringen skal gjøre det lettere å bo og arbeide i distriktene, sa Petter-Børre Furberg, Norgessjef i Telenor i forbindelse med at han i april svarte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vedrørende moderniseringen av Telenors infrastruktur. 
- Alle Telenor-kunder som fortsatt er koblet til kobbernettet, enten det er offentlige virksomheter, bedrifter eller folk flest, vil derfor få tilgang til ny og raskere teknologi. Kunder som ikke har noe alternativ til kobberlinjen ennå, vil likevel få linjen rettet hvis det oppstår feil, skriver Telenor i en pressemelding som ble sendt ut ved samme anledning.
Rettet tirsdag kveld.
Tirsdag kveld ble linjefeilen ved Brunvatneveien rettet og Telenors kommunikasjonssjef Anders Krokan sier onsdag morgen til N247 at feilretting skal ikke ta så lang tid som i dette tilfellet. 
- Telenor er nå i ferd må å gå igjennom hele hendelsesforløpet for å få full klarhet i hvorfor feilrettingen  har tatt så lang tid. Videre eskalerte vi saken i går, slik at retting endelig ble gjennomført, sier Krokan.
Han legger til at feilretting i kobbernettet blir ikke nedprioritert, og sier at det som skjedde her, skulle ikke ha skjedd. 
- Endrer retningslinjer
- Telenor er imidlertid i ferd med å endre sine retningslinjer  for feilretting i kobbernettet. Dersom det eksisterer et alternativ for kunden via fiber- eller mobilnett vil kunden få beskjed om at feilen ikke blir rettet og kunder får tilbud på fiber- eller mobilnettet. Dersom det ikke eksisterer alternativer vil feilretting  bli foretatt som før, sier Krokan.

-  Telenor er opptatt av at kundene våre skal ha et bredbånd som alltid virker. Hvis nettet likevel faller ut, har vi som eneste bredbåndsleverandør en alltid  på nett-garanti. Garantien går ut på at dersom du ikke kommer på nett med bredbåndet ditt, refunderer vi halve månedsavgiften på din bredbåndsfaktura. Videre får inntil fem personer i husstanden en kostnadsfri datapakke på et valgfritt mobilabonnement (15  GB/10 dager). Datapakken kan tildeles de i husholdningen som har et mobilabonnement fra Telenor, fortsetter informasjonssjefen. 

- Telenor beklager
Han legger imidlertid til at om mobildekningen ikke er god, som i dette tilfellet, så blir jo situasjonen utålelig for de berørte, og følgelig vil ikke mobil være en løsning. 

- Telenor beklager overfor alle de berørte. Vi setter vår ære i å ha høy oppetid på både bredbånd og mobil. Her har vi ikke levert på det, og vi forstår folks frustrasjon, sier Telenors informasjonssjef Anders Krokan til N247. 
Tirsdag kveld ble kabelfeilen ved Brunvatneveien utbedret og beboerne i området kan igjen benytte seg av teletjenester. (Foto: Privat)
Powered by Labrador CMS